De
samenwerkende Kamers van Koophandel in de provincie Utrecht hebben in
een brief aan minister Van Aartsen (Verkeer en water) aangedrongen op
een spoedige aanleg van de nieuwe autoweg Utrecht-Amersfoort
(rijksweg 23). Dat meldt het
Utrechtsch Nieuwsblad op 21 november
1964.
De
Kamers zijn niet gelukkig met de verschuiving van het tijdstip van
gereedkomen van deze weg naar 1970, omdat de verkeersschattingen een
grote toename van het verkeer op deze weg voorspellen. In 1980 zou
het er even druk zijn als thans tussen Den Haag en Rotterdam, t.w.
100.000 motorvoertuigen per etmaal.
De
thans gebruikte rijksweg is nog een tweebaansweg, die echter
praktisch als driebaansweg wordt gebruikt met alle risico's van
dien. De Kamers vrezen dat als de rijkswegen Hoevelaken-Katterveer en
Hoevelaken-Apeldoorn in resp. 1967 en 1968 gereed zijn, dit tot een
extra toename van het verkeer op rijksweg 23 zal leiden, waardoor de
thans reeds heilloze situatie verergert.
Daar
de Kamers menen te weten dat de grondaankopen voor deze weg - met
name het deel Soestberg-Amersfoort - zijn voltooid, dringen zij aan
op een spoediger gereedkomen van rijksweg 23.