Utrecht viert met het UITfeest de start van het culturele seizoen

08 sep , 17:08 Stadsnieuws
UITfeest-2025
Jelmer-de-Haas

Op vrijdag 12 en zaterdag 13 september opent Utrecht traditioneel het nieuwe culturele seizoen met een uitbundig programma tijdens het UITfeest. Wethouder Cultuur Eva Oosters verricht de officiële opening op het Jaarbeursplein en geeft daarmee het officiële startsein voor een weekend lang gratis muziek, theater en verrassingen. 

Het UITfeest begint echter al eerder: op vrijdag 12 september gaat het UITfeest 2025 van start met een aantal geweldige korte films van het Nederlands Film Festival. Ze zijn gratis te bekijken in de openlucht bioscoop in de binnentuin van de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Het enige wat je mee hoeft nemen is een eigen stoel.

Op zaterdag 13 september kunnen bewoners van jong tot oud zich laven aan voorstellingen, workshops, zang, dans, theater en nog veel meer. Zo zijn er op het Domplein exposities en mooie kunstwerken te bewonderen. Op het Stadhuisplein speelt De Volle Vuilkar, een waanzinnige expeditie voor iedereen vanaf 7 jaar.

Wethouder Cultuur Eva Oosters opent dit jaar het UITfeest op zaterdag 13 september om 13.45  uur op het Jaarbeursplein. Tussen de Leuk dat je d’r bent band op de Mainstage, Creative Coding Utrecht en Freedom City op de UITstage en de spectaculaire dansvoorstelling Orbis is dit hét verbindende moment van het weekend. “Met dit weekend laten we zien hoe rijk en divers het culturele aanbod in Utrecht is. Cultuur en erfgoed maken onze stad uniek, en dit feest markeert het begin van een seizoen waarin iedereen zich welkom mag voelen.”

Samenwerking Open Monumentendag

Dit jaar krijgt het weekend een extra dimensie door de samenwerking met Open Monumentendag. In verschillende iconische Utrechtse monumenten – waaronder Bibliotheek Neude, het Vorstelijk Complex en Stadsklooster Utrecht – is een programma vol optredens, cultuur en geschiedenis. In totaal zijn op 27 locaties door de gehele stad optredens en voorstellingen te bekijken. Go de Roij van Zuijdewijn, verantwoordelijk voor de cultuurmarketing vanuit Utrecht Marketing: “Cultuur verbindt inwoners, makers en plekken. Samen maken we een stad die bruist.”

De afgelopen jaren groeide het UITfeest uit tot een vaste waarde in de stad: in 2024 kwamen ruim 14.500 bezoekers cultuur beleven, een stijging van 45% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit jaar hebben bewoners en bezoekers de keuze uit ruim 70 programmaonderdelen, verdeeld over 27 locaties door de hele stad.

Het UITfeest wordt door Utrecht Marketing georganiseerd in samenwerking met 39 culturele instellingen. Het volledige programma staat op de website van het UITfeest. Alle activiteiten zijn zoals altijd gratis te bezoeken. Op de website staat ook vermeld of een activiteit rolstoeltoegankelijk is.

Het is voor het laatst dat het UITfeest in deze vorm wordt georganiseerd.

Over Utrecht Marketing

Utrecht Marketing positioneert Utrecht samen met partners in stad en regio als slimme, creatieve, gezonde en talentvolle stad. Utrecht Marketing richt zich op bezoekersmarketing, de promotie van het cultuuraanbod, het aantrekken van (internationaal) talent en het ondersteunen van nieuwe bedrijven. Daarbij is Utrecht Marketing verantwoordelijk voor de Winkel van Utrecht / VVV en de rondleidingen in de Domtoren en rond het Domplein, in samenwerking met de Domkerk en DOMunder. Ook bevordert de organisatie Utrechtse trots onder bewoners en speelt ze een meer strategische rol op thema’s als inclusiviteit, duurzaamheid en de balans tussen groei en leefbaarheid.