Provincie beloont veilige snelheid met spaarpaal en smiley

23 jun , 17:21 Stadsnieuws
snelheidscampagne smiley
Provincie Utrecht

Provincie Utrecht vindt het belangrijk dat iedereen veilig thuiskomt en ondersteunt daarom de landelijke campagne ‘Hou je snelheid onder controle’. Een paar kilometer te hard rijden lijkt misschien onschuldig, maar kan grote gevolgen hebben. Als regionale doorvertaling van de landelijke campagne zet de provincie smileys, de spaarpaal en campagnemateriaal in.

De provincie ondersteunt gemeenten bij de landelijke snelheidscampagne door campagnematerialen beschikbaar te stellen. Gemeenten zijn vervolgens verantwoordelijk voor het plaatsen van deze materialen. Een voorbeeld van een mooie en praktische samenwerking tussen gemeenten en provincie. Daarnaast promoot de provincie de snelheidscampagne op openbare plekken, zoals bioscopen. 

Smileys 

Om automobilisten zich bewuster te laten zijn van hun snelheid zet de provincie ook smileys in. De smiley is een display die de rijsnelheid meet en direct terugkoppelt aan automobilisten. Wordt er onder de toegestane snelheid gereden, dan krijgt de automobilist een glimlach te zien. Wordt er te hard gereden, dan kijkt de smiley streng. De directe feedback vanuit de smiley zorgt ervoor dat automobilisten langzamer rijden. Deze snelheidsdisplays rouleren binnen de provincie om de paar maanden van plek.

Spaarpaal 

De spaarpaal kan worden ingezet als er op een bepaalde plek vaak te hard wordt gereden. De spaarpaal beloont goed rijgedrag: wie zich aan de snelheid houdt, spaart automatisch mee voor een lokaal project. Het lokale project wordt gekozen door de gemeente en betrokken bewoners. Na afloop van de actie verhuist de spaarpaal weer naar een andere gemeente in de provincie. Door het juiste gedrag zichtbaar te belonen voor de lokale inwoners wordt de kans vergroot dat het juiste gedrag, zich houden aan de maximumsnelheid, ook in de toekomst herhaald wordt

Snelheid 

Soms is zelfs de toegestane maximumsnelheid te hoog. Bij mist, ijzel of zware regenval bijvoorbeeld. Ook wanneer de scholen uitgaan of het erg druk is op straat, is het veiliger om langzamer te rijden dan de maximumsnelheid toestaat. Een paar kilometer harder rijden kan al het verschil maken tussen een veilig thuiskomen en een ongeluk. In de bebouwde kom, met kwetsbare verkeersdeelnemers zoals spelende kinderen, fietsers en oudere voetgangers maakt de lengte van de remweg een groot verschil. Rijdt een automobilist bijvoorbeeld 40 km/u in plaats van 30 km/u, dan is de remweg zes meter langer. Bij maar liefst één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt een te hoge snelheid een rol.