Op
vrijdag 20 september, internationale Park(ing) Day, lanceert
culturele organisatie
RAUM
een bijzondere Pop-Up Parkeerservice voor Utrecht. In het weekend van
20, 21 en 22 september kunnen inwoners van Utrecht een parkeerplek in
hun buurt eenmalig een creatieve invulling geven. Van pop-up zwembad
tot mobiele sauna en van bioscoop op wielen tot speelinstallatie voor
kinderen.
Utrecht
heeft zo’n 375 voetbalvelden ( ± 1.900.000 m2) aan parkeerplekken.
Veelal kleine stukjes publieke ruimte die ook kunnen dienen als plek
voor ontmoeting. Vanaf 10 augustus kunnen geïnteresseerden op
www.raumutrecht.nl
terecht voor meer informatie en het boeken van de ludieke invulling.
Onder de titel ‘Parkeer eens wat anders’ wil RAUM inwoners van
Utrecht laten ervaren dat deze ruimte ook op een andere manier een
stuk creatiever gebruikt kan worden.
Utrecht
ziet kansen in innovatieve parkeeroplossingen Recent
onderzoek laat zien dat auto’s de afgelopen jaren steeds groter
worden, waardoor de ruimte steeds schaarser wordt. Waar vroeger bij
parkeerplekken met 2 bij 4,8 meter werd gerekend, kan dat nu al
oplopen tot 2,5 bij 6 meter.* Bovendien stijgt het aantal auto’s in
Nederland hard.** Nu veel steden te maken hebben met uitdagingen op
het gebied van de publieke ruimte, is het van belang stil te staan
bij de vraag hoe we de gedeelde ruimte willen indelen. Jesse Jörg,
programmamaker impact bij RAUM: “Met deze pilot kozen we heel
bewust voor Utrecht omdat zij al jaren op de troepen vooruit durven
te lopen. In 2021 werd bijvoorbeeld bekend dat de gemeente Utrecht
jaarlijks een fiks aantal parkeerplaatsen zou inruilen voor
parkeerhubs aan de rand van de stad. De gemeente heeft bovendien de
ambitie om jaarlijks 750 tot 1500 parkeerplaatsen te transformeren in
de Utrechtse wijken, zodat er meer ruimte komt voor andere functies
in de openbare ruimte die een gezond stedelijk leven voor iedereen
ten goede komen.”
Anders
naar je straat of wijk kijken RAUM zet zich met al haar
programma’s in voor een verbindende publieke ruimte voor iedereen.
De Pop-Up Parkeerservice is onderdeel van RAUM’s podcastserie
Algoritme
van de Stad.
Jörg: “Het is magisch om te zien wat er gebeurt als mensen door
een andere bril naar hun straat of wijk gaan kijken. Als je er goed
over nadenkt, is het eigenlijk helemaal niet logisch dat er zo veel
ruimte wordt gemaakt voor auto’s die 95% van de tijd geparkeerd
staan. We willen Utrechters laten zien wat het oplevert als je die
publieke ruimte - parkeerplekken zijn namelijk van ons allemaal -
anders invult met elkaar. Dan ontstaat er meer ruimte voor ontmoeting
tussen buurtbewoners, speelruimte voor kinderen en ruimte voor
groen.” Met de Pop-Up Parkeerservice hoopt RAUM dat Utrechters een
speels en gezellig weekend met hun buurt hebben én dat het lokale
bestuurders en ambtenaren inspireert. “Met de Pop-Up Parkeerservice
dagen we niet alleen Utrechters uit om iets anders te parkeren dan
een auto. We dagen ook graag alle Nederlandse gemeenten uit om meer
te experimenteren met ruimere regelgeving binnen het parkeerbeleid.
We hopen in de zomervakantie van 2025, wanneer de parkeerdruk lager
is, op veel plekken meer ruimte is voor tijdelijke bijzondere en
creatieve invullingen,” aldus Jörg.