Op vrijdag 20 september, internationale Park(ing) Day, lanceert culturele organisatie RAUM een bijzondere Pop-Up Parkeerservice voor Utrecht. In het weekend van 20, 21 en 22 september kunnen inwoners van Utrecht een parkeerplek in hun buurt eenmalig een creatieve invulling geven. Van pop-up zwembad tot mobiele sauna en van bioscoop op wielen tot speelinstallatie voor kinderen.
Utrecht heeft zo’n 375 voetbalvelden ( ± 1.900.000 m2) aan parkeerplekken. Veelal kleine stukjes publieke ruimte die ook kunnen dienen als plek voor ontmoeting. Vanaf 10 augustus kunnen geïnteresseerden op www.raumutrecht.nl terecht voor meer informatie en het boeken van de ludieke invulling. Onder de titel ‘Parkeer eens wat anders’ wil RAUM inwoners van Utrecht laten ervaren dat deze ruimte ook op een andere manier een stuk creatiever gebruikt kan worden.
Utrecht ziet kansen in innovatieve parkeeroplossingen Recent onderzoek laat zien dat auto’s de afgelopen jaren steeds groter worden, waardoor de ruimte steeds schaarser wordt. Waar vroeger bij parkeerplekken met 2 bij 4,8 meter werd gerekend, kan dat nu al oplopen tot 2,5 bij 6 meter.* Bovendien stijgt het aantal auto’s in Nederland hard.** Nu veel steden te maken hebben met uitdagingen op het gebied van de publieke ruimte, is het van belang stil te staan bij de vraag hoe we de gedeelde ruimte willen indelen. Jesse Jörg, programmamaker impact bij RAUM: “Met deze pilot kozen we heel bewust voor Utrecht omdat zij al jaren op de troepen vooruit durven te lopen. In 2021 werd bijvoorbeeld bekend dat de gemeente Utrecht jaarlijks een fiks aantal parkeerplaatsen zou inruilen voor parkeerhubs aan de rand van de stad. De gemeente heeft bovendien de ambitie om jaarlijks 750 tot 1500 parkeerplaatsen te transformeren in de Utrechtse wijken, zodat er meer ruimte komt voor andere functies in de openbare ruimte die een gezond stedelijk leven voor iedereen ten goede komen.”
Anders naar je straat of wijk kijken RAUM zet zich met al haar programma’s in voor een verbindende publieke ruimte voor iedereen. De Pop-Up Parkeerservice is onderdeel van RAUM’s podcastserie Algoritme van de Stad. Jörg: “Het is magisch om te zien wat er gebeurt als mensen door een andere bril naar hun straat of wijk gaan kijken. Als je er goed over nadenkt, is het eigenlijk helemaal niet logisch dat er zo veel ruimte wordt gemaakt voor auto’s die 95% van de tijd geparkeerd staan. We willen Utrechters laten zien wat het oplevert als je die publieke ruimte - parkeerplekken zijn namelijk van ons allemaal - anders invult met elkaar. Dan ontstaat er meer ruimte voor ontmoeting tussen buurtbewoners, speelruimte voor kinderen en ruimte voor groen.” Met de Pop-Up Parkeerservice hoopt RAUM dat Utrechters een speels en gezellig weekend met hun buurt hebben én dat het lokale bestuurders en ambtenaren inspireert. “Met de Pop-Up Parkeerservice dagen we niet alleen Utrechters uit om iets anders te parkeren dan een auto. We dagen ook graag alle Nederlandse gemeenten uit om meer te experimenteren met ruimere regelgeving binnen het parkeerbeleid. We hopen in de zomervakantie van 2025, wanneer de parkeerdruk lager is, op veel plekken meer ruimte is voor tijdelijke bijzondere en creatieve invullingen,” aldus Jörg.