Van 21 t/m 29 juni verandert Utrecht in een bruisend podium voor internationaal theater en kunst tijdens Festival Tweetakt. Je kan op enkele bijzondere locaties door de stad genieten van een verrassende mix van voorstellingen, kunstinstallaties en unieke ervaringen.
Twee bruisende festivalharten
Mede door het niet continueren van structurele ondersteuning door gemeente Utrecht zal De Neude geen onderdeel meer zijn van het festival. Theater Kikker en Fort Ruigenhoek zullen daardoor een nog prominentere plek als festivalhart innemen.
Theater Kikker is dé ontmoetingsplek voor theatermakers en festivalbezoekers. Hier kun je ook diverse beeldende kunst projecten zien en deelnemen aan Q&A’s, workshops en dansavonden en je onderdompelen in de inspirerende festival sfeer. Daarnaast zijn er voorstellingen op iconische locaties door de stad, zoals Hoge Woerd en Stadsschouwburg Utrecht.
Fort Ruigenhoek, exclusief toegankelijk tijdens het festival, biedt theater- en kunstroutes, interactieve kunstinstallaties, een draaimolen en een silent disco. De kaartverkoop voor Festival Tweetakt 2025 start op dinsdag 1 april om 13:00 uur. Op de website staat inmiddels al een deel van het programma online. Meer info & tickets: www.tweetakt.nl
Voorstellingen
Het festival biedt een exclusief kijkje in de toekomst van podiumkunsten, met nieuwe internationale voorstellingen als The round van Claire Croizé, The watching machine van Maccarena Recuerda, Première van Compagnie Barbarie, Burning City van Junior Mthombeni. We hebben internationale en meertalige voorstellingen (met vertalingen en optredens zonder gesproken tekst), zodat iedereen kan genieten ongeacht de taalbarrière. Tevens presenteren studenten van de HKU hun nieuwste werk.
Beeldende kunst
speelt een nog prominentere plaats op Tweetakt met kunstenaars die je kunt bewonderen als Stijn ter Braak, een belangrijk thema in zijn werk is het na-maken van de werkelijkheid, in een reflectie op eigendom en de menselijke drang tot bezitten.
Sietske Zandbergen met Jan Patat, keramische sculpturen geïnspireerd door de banale absurditeit van alledaagse consumptieproducten, Jale Sezgin met A Sprinkle of Pixie Dust, een interactieve sculptuur waarin je wordt uitgenodigd om het werk te betasten, en om tussen de poten door in het dier te kruipen en de binnenkant te ontdekken.
Oscar Peters met Thirst, twee grote maskers op een onderstel, bezoekers kunnen deze, zittend achter de hoofden, berijden en de tongen van de hoofden in beweging brengen.