Utrecht 60 jaar terug: de treinramp bij Harmelen

Foto: UN 08-01-1962

De ernstigste treinramp die ooit in de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen is voorgekomen. Een grote verwrongen hoop staal, waaruit afgrijselijk gekerm opsteeg, en waaruit armen en benen staken, rijtuigen die her en der in het weiland verspreid lagen en tientallen doden langs de spoorlijn. Daarmee opent het Utrechtsch Nieuwsblad op maandag 8 januari 1962 mee.

Die morgen, om tien voor half 10, botste bij Harmelen de personentrein Groningen-Utrecht-Rotterdam en de personentrein Rotterdam-Gouda-Amsterdam met volle snelheid frontaal op elkaar. Het aantal slachtoffers wordt voorlopig op 100 geschat. Over de oorzaak is op dat moment nog niets bekend.
Uit de gehele omgeving zijn artsen, verpleegsters, spoorwegmensen gemobiliseerd om de doden te bergen en de gewonden te vervoeren. Tientallen ambulances uit het gehele land trekken naar Harmelen om slachtoffers op te halen. Langs de spoorbaan liggen de doden op brancards en de politie heeft moeite om familieleden op afstand te houden.
De doden die bij de ramp zijn te betreuren, worden vervoerd naar het militair hospitaal in Utrecht. Zij worden daar geïdentificeerd. De gewonden worden ondergebracht in verschillende Utrechtse ziekenhuizen, uitgezonderd degenen die een bloedtransfusie nodig hebben. Zij worden naar het ziekenhuis in Woerden gebracht, waar slechts één chirurg is.
Het is voor de Spoorwegen een raadsel hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. Beide machinisten waren bekend op de lijn en het zicht was tamelijk goed.
Om half drie waren reeds 80 doden geborgen. Hoewel het reddingswerk met inzet van alle beschikbare krachten wordt gevoerd zijn er nog enkele rijtuigen waar men niet heeft binnen kunnen dringen. Men verwacht daarom, dat het dodental nog zal stijgen.

Cookieinstellingen