Het hoofd van de Utrechtse verkeerspolitie, commissaris C.S. van Doesburg, gaf een tussentijdse balans van de verkeersongevallen in de gemeente Utrecht. Het aantal ongevallen bedroeg tot 1 augustus van 1964: 5500. Gezien de ervaringen van vorig jaar zou dit wel eens tot 10.000 ongevallen dit jaar kunnen oplopen. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op woensdag 19 augustus 1964.
Hier staat tegenover dat het aantal doden en gewonden sinds de invoering van de maximum-snelheid in verhouding tot het steeds drukker wordende verkeer, relatief toegenomen is. Over het geheel genomen moet men in het jaar 23 tot 25 dodelijke ongevallen registreren en 2400 botsingen, waarbij gewonden vielen. Hoofdzonden zijn bij deze verkeersbalans het niet verlenen van voorrang en te grote snelheid.
De meeste ongevallen vonden plaats op verkeersplein Oudenrijn 14 (in '63 9), kruispunt Maliebaan 9 (5), Stationsplein 6 (6), kruispunt Leidseveer 6 (5), rotonde Smakkelaarsbrug 6 (12) en rotonde Berenkuil 5 (6).