De nieuwe Gevu-garage aan de Europalaan is klaar. Vorige week vrijdag en zaterdag heeft men bussen, materiaal en wat er meer stond in de oude garage aan de Nicolaas Beetstraat naar Kanaleneiland gebracht. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op vrijdag 24 augustus 1962.
Officieus is het nieuwe complex dus in gebruik genomen. Zaterdag 1 september zal de officiële openingsplechtigheid zijn. De wethouder van de bedrijven, de heer H. Ploeg jr., zal de openingshandeling verrichten. Er is nu een geheel nieuw tijdperk voor het Gevu aangebroken. Voorgoed tot het verleden behoort de oude tramremise, die nog dateert uit 1905.
Utrecht is de eerste stad in Nederland die er bewust naar heeft gestreefd de bussen 's nachts niet meer in overdekte garages onder te brengen maar in de open lucht. Grondige studies, onder meer in het buitenland, hebben geleerd, dat deze methode minder kostbaar is en zeker verantwoord.
Is het over het algemeen zo dat bij gesloten garages de bussen die het laatste binnen worden gereden 's morgens ook weer het eerst naar buiten moesten worden gebracht, bij stalling in de open lucht is dat anders.
Op het nieuwe terrein van het Gevu worden de bussen neergezet aan 'visgraat'-perrons. Iedere bus heeft zijn eigen plaats. Het bedrijfsbureau kan nu voor iedere wagen een dienstregeling opstellen, zodat de kilometerprestatie per bus beter is te regelen, waardoor elke wagen op tijd zijn periodieke onderhoudsbeurt kan krijgen en de werkplaats meer gelijkmatig kan worden belast.
Vier mensen zorgen er 's nachts voor dat de bussen 's morgens weer helemaal voor het gebruik gereed zijn. Het doorsmeren, het op spanning brengen van de banden, het wassen van de bussen, het vullen van de benzinetanks, alles gebeurt op een zeer efficiënte manier.
Moesten in de oude garage de monteurs met emmertjes water en een zeem en een oliespuit naar de bussen toegaan, nu worden de bussen naar een servicestation gereden om in enkele minuten alle handelingen te ondergaan die hen de volgende morgen weer bedrijfsklaar doen zijn. Voor het wassen van de bussen is bijvoorbeeld niemand meer nodig. De bussen worden door een gebouwtje gereden, waar roterende borstel- en sproei-installaties in enkele seconden het werk doen.
Een probleem moest worden overwonnen ten aanzien van het stallen in de open lucht. 's Winters kan vorst namelijk veel kwaad doen. Men heeft dit opgevangen door een elektrische verwarmingssysteem te ontwerpen, waarop de bussen des nachts worden aangesloten.
Erg blij is het Gevu ook met de garages waar reparaties aan de bussen worden uitgevoerd. Veel ruimer en overzichtelijker dan vroeger, zeggen de mensen die er werken.
Hoewel het door de gemeentelijke dienst van openbare werken ontworpen gebouw heel sober is opgezet, heeft men gestreefd naar een hoge doelmatigheid.
Nu reeds is te zeggen dat de opzet van openluchtstalling zo zeer is geslaagd, dat men van elders komt kijken.