Utrecht krijgt deelauto's als rijdende buurtbatterij

27 nov , 10:03 Economie
deelautos batterij
wedrivesolar
Renault Group, MyWheels en We Drive Solar kondigen samen met gemeente Utrecht het eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelauto project in Europa aan. Dankzij V2G-technologie kunnen elektrische voertuigen energie opslaan uit en terugleveren aan het lokale net tijdens piekuren, waarmee duurzame energie 24 uur per dag beschikbaar wordt gemaakt. Het project combineert de deelautodienst en geavanceerde technologie om het lokale energienet te balanceren en tegelijkertijd de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit te ondersteunen.
Nederland is sterk gegroeid in zonne- en windenergie, maar staat voor grote uitdagingen bij het beheersen van netcongestie. Het initiatief van Renault Group, MyWheels en We Drive Solar toont de potentie die publiek-private samenwerkingen hebben om zowel groene energie als duurzame mobiliteit te bevorderen. Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de uitrol van dit initiatief.
MyWheels, het grootste deelautoplatform in Nederland, gaat een vloot van 500 elektrische Renault-voertuigen beheren, bestaande uit Renault 5 en Renault 4 E-Tech-modellen. De auto’s worden vanaf maart 2025 in Utrecht geplaatst om daar hun dubbele rol te vervullen als stedelijke mobiliteitsoplossingen en als energiebuffers. De elektrische deelauto's bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen.
We Drive Solar, internationaal leider in V2G-laadoplossingen, plaatste de eerste bidirectionele laadpalen in Utrecht in 2019, onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander. Na verschillende tests met elektrische auto’s zijn in MyWheels en Renault de partners gevonden om de technologie op te schalen. 
Wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) uit Utrecht: "Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen. Door elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen, creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie, belangrijke stap vooruit en hopelijk het begin van nog veel meer van dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa."
Laurens van de Vijver, CEO van MyWheels, zegt: “Met de samenwerking beantwoorden we twee uitdagingen - de mobiliteits- en energietransitie - met één oplossing: een rijdende buurtbatterij. De inzet van technologie maakt het mogelijk om elektrische deelauto’s voor twee doelen in te zetten. Op basis van gebruik en reserveringen zorgen we dat deelauto’s voldoende energie hebben om rond te rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale energienet op piekuren te ondersteunen.”