Renault
Group, MyWheels en We Drive Solar kondigen samen met gemeente Utrecht
het eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelauto project in
Europa aan. Dankzij V2G-technologie kunnen elektrische voertuigen
energie opslaan uit en terugleveren aan het lokale net tijdens
piekuren, waarmee duurzame energie 24 uur per dag beschikbaar wordt
gemaakt. Het project combineert de deelautodienst en geavanceerde
technologie om het lokale energienet te balanceren en tegelijkertijd
de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit te ondersteunen.
Nederland
is sterk gegroeid in zonne- en windenergie, maar staat voor grote
uitdagingen bij het beheersen van netcongestie. Het initiatief van
Renault Group, MyWheels en We Drive Solar toont de potentie die
publiek-private samenwerkingen hebben om zowel groene energie als
duurzame mobiliteit te bevorderen. Met meer dan 35 procent van de
daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de
uitrol van dit initiatief.
MyWheels,
het grootste deelautoplatform in Nederland, gaat een vloot van 500
elektrische Renault-voertuigen beheren, bestaande uit Renault 5 en
Renault 4 E-Tech-modellen. De auto’s worden vanaf maart 2025 in
Utrecht geplaatst om daar hun dubbele rol te vervullen als stedelijke
mobiliteitsoplossingen en als energiebuffers. De elektrische
deelauto's bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de
regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht
te brengen.
We
Drive Solar, internationaal leider in V2G-laadoplossingen, plaatste
de eerste bidirectionele laadpalen in Utrecht in 2019, onder toeziend
oog van Koning Willem-Alexander. Na verschillende tests met
elektrische auto’s zijn in MyWheels en Renault de partners gevonden
om de technologie op te schalen.
Wethouder
Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) uit Utrecht: "Met
dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme
technologie samen de energietransitie kunnen versnellen. Door
elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen,
creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte
vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie,
belangrijke stap vooruit en hopelijk het begin van nog veel meer van
dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa."
Laurens
van de Vijver, CEO van MyWheels, zegt: “Met de samenwerking
beantwoorden we twee uitdagingen - de mobiliteits- en
energietransitie - met één oplossing: een
rijdende
buurtbatterij.
De inzet van technologie maakt het mogelijk om elektrische deelauto’s
voor twee doelen in te zetten. Op basis van gebruik en reserveringen
zorgen we dat deelauto’s voldoende energie hebben om rond te
rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale
energienet op piekuren te ondersteunen.”