Gebruik Greenwheels-auto’s in Utrecht sterk gestegen in 2022

Foto: GreenWheels

Utrechters maken massaal meer gebruik van deelauto’s. Marktleider Greenwheels ziet dat duidelijk terug in de cijfers. Nog niet eerder groeide het aantal gebruikers zo hard: met maar liefst 56%. Dit is in lijn met de explosieve landelijke groei van 53%. Ook nam de gereden afstand in 2022 landelijk met 20% toe. Het deelautobedrijf vierde vorig jaar de mijlpaal van 2.500 auto’s verspreid over 160 Nederlandse plaatsen. In 2022 werden in totaal 378 nieuwe auto’s geplaatst.

De Greenwheels-auto’s werden ook in 2022 nog optimaler gebruikt dan privéauto’s. De deelauto’s in Utrecht worden gemiddeld 4,01 uur per dag gebruikt, dat is onder het landelijk gemiddelde van 4,94 per dag. De auto’s leggen wel langere afstanden af. Er wordt gemiddeld 71 kilometer gereden met de deelauto’s in Utrecht, landelijk is dat 74 kilometer. Naast de opmars in de Randstad ziet Greenwheels de vraag naar deelauto’s ook daarbuiten toenemen. In 2022 werden de eerste deelauto’s geplaatst in onder andere Twello (Voorst), Zundert, Culemborg, Winsum en Bodegraven.
De groei schrijft Greenwheels onder meer toe aan de gestegen kosten voor autobezit. “Nog niet eerder betaalden particulieren en bedrijven zoveel voor het bezitten van een auto en stegen benzine- en dieselprijzen naar recordhoogte”, zegt Andrew Berkhout, directeur Greenwheels. “Ook stappen steeds meer mensen over naar flexibele en duurzame mobiliteit; de combinatie tussen bijvoorbeeld openbaar vervoer en de deelauto.”
Utrecht was in november vorig jaar na Amsterdam en Rotterdam de derde stad in Nederland waar Greenwheels het 25-jarig jubileum vierde. Op 24 november 1997 kreeg Greenwheels akkoord voor het plaatsen van de eerste deelauto op de Aquamarijnlaan. Een week later werd de auto geplaatst onder het bord ‘autodate’ tegenover winkelcentrum Smaragdplein in de wijk Hoograven. Het werd de eerste deelauto die bewoners in Utrecht konden rijden. De locatie (met nieuwe auto) is nog steeds in gebruik.
Wie kiest voor de deelauto’s, maakt een bewuste en milieuvriendelijke keuze. Omdat zij minder kilometers rijden dan voordat ze autodeler werden, bespaarden Greenwheels-gebruikers in 2022 gezamenlijk ruim 190 miljoen kilo CO2, het equivalent van meer dan 7.500 bomen.* Greenwheels is begonnen met de transitie naar elektrisch deelververvoer, om zo de CO2-uitstoot verder te verlagen. In 2022 verdubbelde het aantal elektrische Greenwheels-auto’s al ten opzichte van het jaar daarvoor.
Het deelautobedrijf is van plan in 2023 ten minste tweehonderd elektrische auto’s in verschillende gebieden te plaatsen. In Utrecht zullen dat er zeker 25 zijn. “Het is niet eenvoudig, onder andere vanwege het beperkte aanbod van geschikte elektrische auto’s, maar we maken grote stappen in de verduurzaming van de vloot”, stelt Berkhout. “Tegelijkertijd is autodelen, ook van benzineauto’s, de milieuvriendelijkste optie. Daarvoor blijven we lobbyen. We zien dat autodelen gewoner wordt en dat meer en meer mensen kiezen voor een auto gebruiken in plaats van bezitten. We werken daarom in 2023 verder aan onze belofte: een auto voor iedereen.’’

Lees ook:

Utrecht eerste bidirectionele regio ter wereld

MyWheels plaatst negen elektrische deelauto’s in Utrecht

Deelvervoer moet vanzelfsprekender worden dan eigen auto

Reacties

Cookieinstellingen