Mesjokke chocolade al 10 jaar aan het werk voor een betere cacaoketen

07 nov , 11:57 Zakelijk
selmesjokke 61
Het Utrechtse chocolademerk Mesjokke bestaat dit jaar 10 jaar. Nog steeds maakt het bedrijf elk jaar weer een bescheiden groei door. Goed nieuws, want de chocolade van Mesjokke wordt gemaakt van bijzondere cacao die voor een eerlijke prijs is ingekocht via een volledig transparante keten. Na enkele jaren van groei start het bedrijf nu -in het jaar van hun 10 jarig jubileum- een crowdfunding campagne om de productie weer verder op te schalen zodat er nóg meer echt eerlijke chocolade gemaakt en verspreid kan worden.
Een korte keten voor eerlijke chocolade
Wat Mesjokke echt anders doet dan de normale gang van zaken in de cacao wereld? In hun keten zit maximaal maar één tussenschakel, namelijk die van een logistiek partner voor het verschepen van de cacao. In de reguliere cacaomarkt zitten er soms wel 6 schakels tussen, waardoor het traceren van de herkomst, en of de cacao wel echt eerlijk is verkregen, vaak niet meer te achterhalen is. Met maar één tussenschakel kent Mesjokke altijd de exacte herkomst, de mensen achter de betreffende cacao en weet het ook hoe de geldstroom loopt na het betalen van de prijs die meerdere malen hoger ligt dan de geldende marktprijs.
Smaak met diepgang
Een eerlijk product dus, maar hoe zit het dan met de smaak? Daarover valt niet te twisten natuurlijk. Wie bij Mesjokke een echte snoepreep verwacht komt wellicht bedrogen uit. Doordat er gebruik wordt gemaakt van zgn. specialty cacao -de meest authentieke cacaosoorten met een meer complexe en diepe smaak- zijn de repen van deze Utrechtse maker veel intenser dan de zoete chocolade producten uit het supermarktschap. In het assortiment van Mesjokke kom je dan ook smaken tegen die variëren van zuur en fruitig tot donker en nootachtig.
Naast repen maakt Mesjokke ook de echt Uteregse Dommetjes, die al in een flink aantal horecagelegenheden te vinden zijn (bv als De Utrechter, Stadsjochies). Ook zijn deze verkrijgbaar in zakjes (VVV of Simon Lévelt bv). Hiermee is het merk niet meer weg te denken uit de Utrechtse delicatessen sector.
Crowdfunding voor groei en impact
Nu na 10 jaar is het dus tijd voor wederom een vergroting slag. Door middel van een crowdfunding campagne via het platform Crowdaboutnow hoopt Mesjokke voldoende geld op te halen om nieuwe machines te kopen waarmee ze de productie kunnen verdubbelen! En heel mooi streven met een heel mooi en sociaal duurzaam effect tot gevolg.Tot 29 november kunnen geïnteresseerden via de campagne een bijdrage leveren en daarmee helpen om de impact van Mesjokke te vergroten.Meer informatie? Mesjokke Groeit! www.mesjokke.com Fb en IG: /mesjokkechocolate