De voorzitter van het Utrechts Ombudsloket wordt vanaf 1 januari 2025 Ombudsman. Dit heeft de gemeenteraad vandaag besloten. Voorzitter Alma van Bommel van het Utrechts Ombudsloket: ‘Met dit besluit krijgen we meer slagkracht. Wij nemen het werk van de Nationale Ombudsman over, voor wat betreft Utrechters. Dat maakt onze positie sterker en dat is goed nieuws voor de inwoners.’
‘Een lokale ombudsman zit in de stad en is makkelijk te benaderen', aldus Van Bommel: ‘Omdat we vaak de wijken in gaan, zijn we goed op de hoogte van problemen in de stad. Dankzij ons lokale netwerk kunnen we snel en goed Utrechters helpen.’
Uitbreiding van werkzaamheden
Het Utrechts Ombudsloket opende 1 september 2023 de deuren. Utrechters die een probleem hebben met de gemeente kunnen er terecht voor een luisterend oor, advies en bemiddeling. Veel problemen worden op deze manier opgelost. Maar Utrechters die een oordeel willen over hoe de gemeente met hun klacht is omgegaan, moeten nu nog naar de Nationale Ombudsman. Vanaf 2025 verandert dat en mag het Utrechts Ombudsloket een oordeel geven over de klachtbehandeling door de gemeente. Van Bommel: ‘Het besluit betekent dus een uitbreiding van onze werkzaamheden. We zijn hier blij mee er gaan nu aan de slag om ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor volgend jaar.’
In de eerste tien maanden van zijn bestaan heeft het Utrechts Ombudsloket ruim 250 meldingen binnenkreeg. Naast de voorzitter Alma van Bommel bestaat het Utrechtse Ombudsteam uit plaatsvervangend voorzitter Jory Hoogendam en vier stafleden.