Utrecht kiest vooralsnog niet voor een fatbikeverbod

18 dec , 14:06 Stadsnieuws
fatbike
lutz-p0

De gemeente Utrecht kiest niet voor een verbod van fatbikes in de binnenstad. De gemeente zet in op extra handhaving en bewustwording. Tegelijkertijd worden de ontwikkelingen in Amsterdam en Enschede, waar wel een fatbikeverbod wordt ingevoerd, gevolgd en dringt de gemeente aan op landelijke maatregelen tegen fatbikes. Dat schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad.

De gemeenteraad heeft bij het college gevraagd om bij het Rijk aan te dringen op landelijke maatregelen en de ontwikkelingen in andere steden te volgen. Het college constateert dat er sprake is van steeds grotere verschillen in snelheid, gewicht en afmetingen tussen fietsers en andere 'licht elektrische voertuigen' (LEV's). Dit leidt, in combinatie met een toenemende drukte, tot meer onveilige situaties. Het aantal doden en ernstig gewonden op de fiets stijgt. Het college verwacht dat het aantal elektrische fietsen en andere licht elektrische voertuigen zal toenemen.

In Utrecht raakten in 2024 829 fietsers gewond, waarvan er minstens 174 op een elektrische fiets zaten. Sinds 2025 wordt de fatbike als aparte categorie geregistreerd. In de eerste helft van 2025 zijn in Utrecht 30 slachtoffers op een fatbike behandeld door ambulancepersoneel, dit is ruim 7 % van alle fietsslachtoffers in dezelfde periode. Van de slachtoffers op een fatbike is het grootste deel jonger dan 18 jaar.

De gemeente Enschede was op 8 juli de eerste Nederlandse gemeente die instemde met een lokaal verbod op fatbikes in de binnenstad. Deze maatregel moet in februari ingaan. Ook in Amsterdam stelt het college voor om fatbikes in bepaalde gebieden te verbieden. Als de gemeenteraad hiermee instemt kan het fatbikeverbod in het voorjaar van 2026 ingaan.

Het Utrechts college volgt deze ontwikkelingen op de voet. Het is volgens het college nog te vroeg om conclusies te trekken. Bovendien is de situatie in Amsterdam en Enschede anders dan in Utrecht. Anders dan in Amsterdam en Enschede is er in Utrecht geen sprake van gebiedsgebonden problematiek rond fatbikes. De 30 ongevallen met fatbikes in de eerste helft van dit jaar vonden verspreid over de stad plaats.

Daarom zet Utrecht vooralsnog in op extra handhaving en bewustwording. Daarnaast pleit Utrecht voor landelijke maatregelen zoals een minimumleeftijd en helmplicht.