Utrecht voegt gebarentolken toe aan de dienstverlening. Via www.utrecht.nl/contact kunnen Utrechters vanaf vandaag een live videoverbinding maken met een gebarentolk. Zo kunnen doven en slechthorenden eenvoudiger gesprekken voeren met medewerkers van de gemeente.
Linda Voortman, wethouder Publieksdienstverlening: “We willen graag een gastvrije gemeente zijn voor alle Utrechters. De gebarentolk als extra dienst is weer een stap vooruit in toegankelijke dienstverlening voor iedereen. Doven en slechthorenden kunnen ook bij ingewikkelde vragen of verzoeken met de gemeente praten, zonder dat ze zelf een tolk hoeven in te schakelen.”
De Teletolk werkt via een knop op www.utrecht.nl/contact. Wanneer iemand op de knop Teletolk klikt, krijgt deze persoon direct contact met de tolk. De tolk staat in contact met het klantencontactcentrum van de gemeente. De dove of slechthorende bezoeker kan op twee manieren een vraag aan de Teletolk stellen: mondeling via gebarentaal of schriftelijk via het toetsenbord. Het antwoord krijgt de bezoeker via gebarentaal of chatfunctie.