Vanaf 14 december 2025 start in het openbaar vervoer de nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht. Het openbaar vervoer wordt vanaf dan gereden door twee nieuwe concessiehouders – Transdev in Utrecht Binnen en Keolis in Utrecht Buiten - onder de naam U-OV. Het straatbeeld kleurt dan hoofdzakelijk geel met de vertrouwde U-tram en de nieuwe duurzame zero emissie U-bussen.
Met de nieuwe dienstregeling voeren de vervoerders verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Er komt méér OV in de provincie Utrecht: bussen gaan op veel plaatsen vaker en langer rijden, en er komen nieuwe verbindingen.
De provincie Utrecht wil de komende jaren investeren in een goed bereikbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: snelle verbindingen tussen steden, goede bereikbaarheid van dorpen en bedrijventerreinen en een dienstregeling die meebeweegt met de behoeften van reizigers.
In het OV-netwerkperspectief ligt de nadruk op het uitbreiden van snelle en frequente lijnen, zoals de Bus Rapid Transit (BRT). Tegelijkertijd blijft het bestaande OV-net behouden, zodat ook kleinere kernen goed bereikbaar blijven.
Het coalitieakkoord 2023–2027 benadrukt het belang van een betaalbaar en toegankelijk OV voor álle inwoners: jongeren, ouderen, mensen met een beperking en mensen met een lager inkomen. Ook het Bereikbaarheidsprogramma zet in op slimme en publieke mobiliteitsoplossingen.
De plannen richten zich op drie hoofdpunten:
Het behouden en verbeteren van OV in kleinere kernen.
Het versterken van snelle, frequente verbindingen.
Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.
Daarnaast wordt gewerkt aan een flexibeler OV-systeem dat inspeelt op veranderende reizigersaantallen. In landelijke gebieden kijkt de provincie ook naar aanvullende oplossingen, zoals regiotaxi, deelfietsen en goede overstappunten, zodat ook daar de bereikbaarheid op peil blijft – ook als er geen bus of trein rijdt.
Beide vervoerders hebben op basis van deze uitgangspunten voorstellen gemaakt. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast, waaronder de route en dienstregeling van lijn 341 (voorheen lijn 41) bij Wijk bij Duurstede, waar grote betrokkenheid van inwoners aanleiding is geweest om te zoeken naar een optimalere verbinding.
Bekijk het vervoerplan van Utrecht Binnen en Utrecht Buiten.