Overeenstemming over trappen Moreelsebrug in 2028

21 mrt , 14:24 Stadsnieuws
moreelsebrug
Gemeente Utrecht

De komst van trappen vanaf de Moreelsebrug naar de treinperrons op Utrecht Centraal is weer een stap dichterbij. Het college heeft, na overeenstemming met NS en ProRail over de uitgangspunten en voorwaarden, een voorstel voor het maken van een zuidelijke entree van Utrecht Centraal naar de raad gestuurd. Het gaat om de realisatie van zes trappen, inclusief bijbehorende stationsvoorzieningen zoals toegangspoorten en reizigersinformatie. Als de raad groen licht geeft, kunnen treinreizigers waarschijnlijk ergens tussen eind 2027 en eind 2028 vanaf de Moreelsebrug naar de sporen 5 t/m 21.

Door het toevoegen van de trappen vanaf de Moreelsebrug wordt Utrecht Centraal beter bereikbaar voor treinreizigers. Ook worden voor inwoners van de nieuwe stadswijken Merwede en Beurskwartier de reistijden van en naar het station verkort. De verwachting is dat op termijn 20.000 tot 25.000 treinreizigers dagelijks gebruik maken van de nieuwe zuidelijke toegang. Vanaf de Moreelsebrug zullen treinspoor 5 tot en met 21 bereikbaar zijn, spoor 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk omdat deze perrons stoppen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.

“De komst van trappen naar de treinperrons vanaf de Moreelsebrug is een langgekoesterde wens van veel Utrechters, van de gemeenteraad én partijen in het Stationsgebied. Het is een toevoeging die altijd al logisch leek maar veel voeten in de aarde had. We hebben de afgelopen jaren heel veel en intensief met ProRail en NS gesproken om dit voor elkaar te krijgen voor de stad! Heel fijn dat we daar nu samen met elkaar uit zijn gekomen”, aldus Eelco Eerenberg, wethouder Stationsgebied.

De raad beslist

Het is nu aan de raad of er groen licht komt voor de trappen. Hierbij nemen ze zaken mee als waar de toekomstige Merwedelijn straks zal aanlanden in het gebied, de openstelling van de trappen tussen 06.00 en 22.00 uur in het kader van de sociale veiligheid en de monitoring van het gebruik van de trappen. De investeringen in de trappen komt uit de grondexploitatie van het Stationsgebied en andere partijen zoals ministerie van I&W en provincie. 

Als de raad voor 1 juli 2025 beslist, kunnen de trappen er tussen eind 2027 en eind 2028 zijn. Dit heeft onder andere te maken met de aanvraag van periodes in de treindienstregeling waarin de bouw veilig kan plaatsen (zogeheten treinvrije periodes).

ProRail zal de trappen gaan bouwen. Zij hebben de brug, die in 2016 werd opgeleverd, ook gebouwd. Voor de start bouw moet een procedure doorlopen worden omdat het project afwijkt van het Omgevingsplan. Het besluit komt ter inzage; naar verwachting in de eerste helft van 2026.

Een verbindende brug

De Moreelsebrug is een belangrijke verbinding over het spoor in het Stationsgebied. Dagelijks lopen en fietsen veel mensen over de 295 meter lange brug die de Croeselaan en het Moreelsepark met elkaar verbindt. Bij de bouw van de brug zijn de trappen niet gerealiseerd, maar is mede dankzij een subsidie vanuit het Rijk wel de mogelijkheid opengelaten om op een later moment op eenvoudige wijze de trappen te realiseren. Er waren destijds nog te veel onopgeloste vraagstukken zoals de manier waarop noodzakelijke voorzieningen zoals toegangspoorten een plek zouden krijgen.

Deze vraagstukken zijn de afgelopen jaren samen met ProRail en NS opgepakt en hierover is nu overeenstemming bereikt. In 2022 is er een vaststellingsovereenkomst met Klépierre, de eigenaar van Hoog Catharijne, gesloten om een verschil van inzicht over de contractuele afspraken met betrekking tot de diverse toegangen van Utrecht Centraal op te lossen.