Vanaf 15 oktober kunnen bezoekers van bewoners in Utrecht zelf hun parkeerkosten betalen met korting. Bewoners die parkeerkorting hebben voor bezoek of zorg, zoals mantel- of thuiszorg, kunnen hun bezoek voortaan een kortingscode sturen. De bezoeker voert die in op parkeerapp.utrecht.nl en betaalt zelf via iDEAL tegen het lagere bezoekerstarief. Met deze nieuwe functie komt de gemeente tegemoet aan een duidelijke wens uit de stad.
Senna Maatoug, wethouder Mobiliteit: "De stad heeft gevraagd of bezoekers ook zelf kunnen betalen en dat is nu gelukt. De afgelopen maanden is er hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, samen met partners in de stad. De komende weken sluiten ook andere wethouders en ikzelf aan bij inloopbijeenkomsten om te horen hoe bewoners de parkeerapp gebruiken en waar zij nog tegenaan lopen. Zo blijven we verbeteren en maken we parkeren stap voor stap makkelijker en betrouwbaarder.”
Hoe werkt het? Bewoners kunnen zelf bepalen hoe lang een kortingscode geldig is: een dag, een week of een jaar. Ze kunnen de code met meerdere bezoekers tegelijk delen en ook meerdere codes aanmaken, bijvoorbeeld één voor familie en één voor kort bezoek. De bezoeker voert de kortingscode en het huisnummer van de bewoner in, en rekent af via iDEAL. Bewoners die liever zelf betalen, kunnen dat blijven doen.
Ontwikkeld met Utrechters De gemeente ontwikkelde deze functie samen met bewoners en belangenorganisaties, naar aanleiding van hun ervaringen met de parkeerapp. Zo is de eindtijd van een parkeersessie voortaan niet meer vooraf ingevuld en hoeven bezoekers geen account aan te maken. Met deze punten en andere wensen, ontwikkelde de gemeente een nieuwe versie die aan inwoners en belangenorganisaties is voorgelegd. Hier werd positief op gereageerd.
Hulp en ondersteuning Bewoners die hulp willen bij het aanmaken van een kortingscode of vragen hebben over parkeerkorting, kunnen terecht bij een van de wijkbureaus, het servicepunt in het stadskantoor of via telefoonnummer 14 030. Bewoners met parkeerkorting ontvangen hierover binnenkort een brief of e-mail. Ook belangenorganisaties en buurtteams worden geïnformeerd, zodat zij bewoners kunnen doorverwijzen.
Een volgende stap De nieuwe functionaliteit is een belangrijke stap om de basis van het parkeersysteem op orde te brengen. Vorige maand besloot het college van B&W de invoer van betaald parkeren in blok 2 met een half jaar uit te stellen. Deze periode gebruikt de gemeente om het systeem en de dienstverlening te verbeteren. Met dit soort verbeteringen wordt de basis van het parkeersysteem stap voor stap verder op orde gebracht.
Meer informatie over Bezoeker betaalt en de parkeerapp staat op www.utrecht.nl/mijnparkeren. Inwoners die nog geen parkeerkorting hebben, kunnen deze aanvragen via www.utrecht.nl/parkerenbewoner.