Het is 10 jaar geleden dat De Utrechtse Internet Courant van start ging met een website en een dagelijkse nieuwsbrief met nieuws over de stad Utrecht. In de jaren daarna ontwikkelde DUIC zich tot een medium dat via social media, een nieuws-app en een papieren krant lokaal nieuws over Utrecht verspreidt.
De Utrechtse Internet Courant ontstond destijds uit onvrede #verschraling# over de Utrechtse journalistiek. “Het Utrechts Nieuwsblad stopte als zelfstandige krant en huis-aan-huisbladen werden in Utrecht vaker niet dan wel bezorgd”, blikken DUIC uitgevers Joris Daalhuisen en Martijn Rademakers terug. “Wij sprongen in dat gat en startten met DUIC, vanuit een heel duidelijke visie.” Al 10 jaar luidt het credo: ‘DUIC biedt kwalitatief hoogwaardige, lokale journalistiek - positief als het kan, kritisch als het moet’.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek bestempelde DUIC al als een mooi voorbeeld van een model voor duurzame en ongesubsidieerde, lokale journalistiek. Een model dat is gebaseerd op samenwerking, bijvoorbeeld met NU.nl – waarvoor DUIC jarenlang het Utrechtse nieuws verzorgde. Ook verwierf DUIC in die 10 jaar faam met journalistieke experimenten. Daartoe is de stichting Journallab opgezet, om innovatie in de media te bevorderen. Zo wordt er samengewerkt met onderzoekscollectief Bellingcat, bekend van de onthullingen rond vlucht MH17. En met steun van het SIDN Fonds en Google Digital News Initiative (DNI Fund) is innovatief onderzoek gedaan naar de rol van blockchain in het betrouwbaarder maken van het nieuws. Ook zijn er verschillende onderzoekstrajecten opgezet. Onlangs verscheen een speciale bijlage bij de DUIC krant met als thema ‘graphic journalism’. Ook noemenswaardig is de schitterende minidocumentaire over de Utrechtse verzetsheld Dr. Max. “DUIC publiceert inmiddels ook boeken, zoals ‘Vergeten Gebouwen’ van Arjan den Boer en het DUIC Jaarboek. Daarvan zijn duizenden exemplaren verkocht”, vertelt Rademakers. Verder zijn de afgelopen jaren proeven gedaan met (live) internetradio en -televisie en met alternatieve distributiemodellen. ‘Expats’ (Utrechters die naar de randgemeenten zijn verhuisd) of mensen die de krant niet willen of kunnen ophalen kunnen ook een post-abonnement nemen – zij ontvangen DUIC thuis.
In de tweede helft van dit jaar komt DUIC met verschillende nieuwe initiatieven: de papieren krant verschijnt vanaf juli elke week, de DUIC Shop wordt uitgebreid en er verschijnen nieuwe boeken met typisch Utrechtse onderwerpen. “Zo dragen we bij aan het Utrechtse erfgoed”, aldus Daalhuisen. “Maar het zou ook interessant zijn als we in de toekomst Utrechts schrijftalent op weg kunnen helpen.” Dan is er nog het initiatief om een mediacentrum in de binnenstad op te zetten, waar ook andere media en opleidingen kunnen samenwerken. Ook breidt DUIC het programma ‘DUIC in Zaken’ uit met live bijeenkomsten. Als laatste vult Rademakers aan: “DUIC brengt gratis het dagelijkse nieuws. Hoe fantastisch zou het zijn als de bewoners via crowdfunding (
www.duic.nl/algemeen/doneer-voor-de-duic-app-voor-echt-utrechts-nieuws ) een bijdrage doen om de DUIC-app weer nieuw leven in te blazen. Een cadeautje van de bewoners voor het jubilerende DUIC en de bewoners zelf.”