Op
station Utrecht Centraal start ProRail vrijdag 30 augustus met
ingrijpende perronwerkzaamheden. Door veiligheids- en
uitvoerbaarheidsredenen kunnen een deel van de werkzaamheden niet
uitgevoerd worden tijdens de geplande treinvrije periode.
Verbreden
perron 3
Perron 3
is aan de kant van spoor 5 tijdens de spits een van de drukste
perrons van Nederland. Daarom is besloten om dit perron te verbreden.
Dat is een grote logistieke puzzel waarvoor ProRail negen dagen aan
de slag moet.
Voorbereidende
werkzaamheden
De
werkzaamheden zoals die oorspronkelijk gepland waren, zijn aangepast.
Zo zou in deze negen dagen ook perron 3 verbreed worden en spoor 5 en
de bijbehorende bovenleiding verlegd. Deze plannen worden nu niet
uitgevoerd.
Wel
worden de voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, die nodig zijn
voor het project. Er wordt een wissel verwijderd en verplaatst.
Seinen worden aan gepast en spoor 4 wordt ingekort. Daarnaast wordt
het tweede perron bij spoor 3 en 4 verlengd. Hiermee ontstaat
ruimte waardoor in een latere – nog te bepalen - periode spoor 5
verlegd en het perron verbreed kan worden.
Niet
uitvoerbaar
Tijdens
de voorbereiding bleek het oorspronkelijke projectplan niet veilig
uitvoerbaar binnen de geplande tijd. Bovendien zijn de beschikbare
middelen onvoldoende. Er moet gewerkt worden terwijl station Utrecht
Centraal gewoon open is en de treinen rijden. Het was niet mogelijk
om veilig te werken binnen de beschikbare tijd en met het aanwezige
personeel. Daarom wordt een deel van het werk later uitgevoerd.
Crowd
control blijft nodig
Er wordt
nu gezocht naar een nieuwe periode om de overige werkzaamheden alsnog
uit te voeren. Totdat het volledige project is uitgevoerd blijft
crowd control aan de kant van spoor 5 nodig. Dit kan leiden tot
hinder voor reizigers op station Utrecht Centraal, zoals langere
wachttijden of drukte op de perrons.