De
zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de
Utrechtse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat
betekent opletten geblazen. Helaas gebeuren er in de provincie
jaarlijks ruim 1.000 ongelukken met fietsers. Een derde van deze
ongevallen vindt plaats in de gemeente Utrecht. Het is hiermee de
meest onveilige fietsgemeente van de provincie, zo blijkt uit
onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat,
verzekeraars en de politie.
Er
gebeuren in de provincie Utrecht jaarlijks 7,9 fietsongelukken per
10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan het landelijk gemiddelde
(10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau.
De
Bilt is relatief gezien de onveiligste gemeente van de provincie, met
jaarlijks 10,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Utrecht en
Bunschoten gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers
betrokken zijn. De top 5 gemeenten in de provincie Utrecht met de
meeste fietsongevallen per jaar is:
- De
Bilt: 10,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Utrecht:
10 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Bunschoten:
9,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Veenendaal:
9,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Zeist:
8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Auto
betrokken
Bij
bijna 60% van alle fietsongevallen is
een
auto betrokken
(57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle
fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar
verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe
staat met 67% op de derde plaats. In Utrecht was bij 61,6% van de
fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert
Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een
zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de
bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn
uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt
wettelijk beschermd.”
Veel
ongelukken met elektrische fietsen
“Wat
ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”,
vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er
ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal
ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe
(21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar
verhouding vaak mis met e-bike. Utrecht heeft samen met Noord-Brabant
juist het laagste aandeel waarbij een e-bike is betrokken (14,3%.
“Voor
sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om
je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel
doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed
vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen
hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al
wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden
(18,8%).