Aantal ongevallen in Utrecht gehalveerd

Foto: pixabay

Het aantal ongevallen in de gemeente Utrecht is sinds 2014 gehalveerd. Waren het er in 2014 nog 2.224 met 706 slachtoffers. In 2021 waren er 1.498 ongevallen met 290 slachtoffers. Dat schrijft het college in een brief over de verkeersveiligheid in de eerste helft van 2022.

In de eerste helft van 2022 telde de politie op de wegen in beheer van de gemeente Utrecht in totaal 846 verkeersongevallen met 155 gewonden en 1 dode. Dat is meer dan in de eerste helft van 2021 en 2020. In 2020 en 2021 was er echter minder verkeer als gevolg van de coronamaatregelen.
Fietsers zijn het vaakst slachtoffer (31 procent van het totaal). Ook brom- en snofietsers (25 procent van het totaal) en jongeren (16-22 jaar, 26 procent van het totaal) zijn vaak slachtoffer van een verkeersongeval. Daarnaast is bekend dat autobestuurders het vaakst betrokken zijn bij een ongeval (58 procent van alle ongevallen).
Op basis van het aantal en de ernst van verkeersongevallen heeft de gemeente een top 15 bepaald van verkeersonveilige plekken op gemeentelijk beheerde wegen in Utrecht. De straten met het hoogst aantal ongevallen zijn de Constant Erzeijstraat, Hooft Graaflandstraat, ’t Goylaan, de Carnegiedreef, de Falklanddreef, de Kasaidreef en de Parnadreef. De gemeente werkt op dit moment op verschillende plekken in de stad aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.
De gemeente vindt het belangrijk dat Lage Weide goed bereikbaar is per openbaar vervoer en met de fiets. Daarom heeft de gemeente de ambitie om doorfietsroutes aan te leggen die Lage Weide verbonden met woonwijken in de omgeving.
Al sinds 2016 is een maximale snelheid van 30 kilometer per uur de regel in Utrecht. Uiteindelijk krijgen bijna alle Utrechtse straten een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur of lager. Alleen op straten met een stedelijke verbindingsfunctie blijft de grens hoger.

Reacties

Cookieinstellingen