Papendorp moet nieuw stadscentrum in Utrecht worden

Foto: gemeente Utrecht

Papendorp wordt een levendige plek om te wonen en te werken met alle voorzieningen om de hoek. In totaal worden hier ongeveer 3.500 woningen en een Mobiliteitshub XL met minimaal 2.000 parkeerplaatsen gebouwd. Ook komt er rond de 75.000 m² aan kantoren bij en veel ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid. Voor Papendorp worden twee plannen gemaakt: Papendorp Noord en Groenewoud. Het college van burgemeester en wethouders heeft het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor Papendorp Noord vrijgegeven voor inspraak. Utrechters en andere belanghebbenden kunnen van 16 juli tot en met 16 september laten weten wat zij van de plannen vinden. Na de zomer wordt het plan verder afgerond.

Na het vertrek van de Asfaltcentrale uit Papendorp, komt er ruimte vrij voor de bouw van woningen en meer werklocaties. Papendorp Noord bestaat uit vier delen: Groenewoud Noord, Taats Noord, Taatsenplein en de Mobiliteitshub XL. In deze nieuwe buurten komt een gevarieerd aanbod voor sociale huurwoningen, middeldure- en duurdere huur- en koopwoningen. Winkels, horeca en andere voorzieningen komen rond de Mobiliteitshub XL en het Taatsenplein.
Wethouder Klaas Verschuure (Ruimtelijke Ontwikkeling en Leidsche Rijn): “Papendorp is nu al een gebied met veel kantoren en bedrijvigheid en dat zal in de toekomst zo blijven. Deze ontwikkeling is goed voor zo’n 5.000 extra banen. De toevoeging van woningen, de Mobiliteitshub XL, veel groen en diverse voorzieningen maakt het gebied tot een compleet nieuw stadscentrum. Het wordt een sfeervolle en levendige wijk, waar alles wat je in het dagelijkse leven nodig hebt ‘op maximaal 10 minuten afstand’ te vinden is.” Papendorp Noord is onderdeel van één van die vier nieuwe stadscentra die gemeente Utrecht de komende jaren wil gaan ontwikkelen. Dat is vastgelegd in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 ‘Utrecht Dichtbij: de tien-minutenstad’, die gisteren is vastgesteld.
De ontwikkeling van Papendorp Noord begint met de aanleg van Mobiliteitshub XL. Straks kunnen buurtbewoners en bewoners van onder meer de autovrije wijken Beurskwartier en Merwedekanaalzone daar hun auto parkeren en gebruikmaken van deelfietsen en -auto’s en andere mobiliteitsdiensten. De Mobiliteitshub XL wordt een echte eyecatcher, een aantrekkelijk gebouw op een prettige plek met veel faciliteiten zoals openbaar groen, winkels en bushaltes voor de deur. Buslijnen met een korte, snelle route naar het centrum en een nieuwe snelle fietsroute zorgen voor gemakkelijke verbindingen met andere delen van de stad. In de toekomst komt daar misschien nog een tramlijn bij.
Tussen de woonblokken en langs de randen van de wijk komt veel openbaar groen. Grote binnentuinen die in elkaar overlopen, en groene wandelpaden langs water tussen de woonblokken, vier parken aan de (noord-)randen van Papendorp. Waar mogelijk krijgen gebouwen groene daken en gevels en zijn taluds groen van de vele kruiden en grassen.
Binnenkort verschijnt ook het Stedenbouwkundig Plan van Groenewoud. In deze buurt, die grenst aan Papendorp Noord, worden nog ongeveer 1.500 woningen gebouwd. Een gezondheidscentrum, een basisschool en een kinderopvang en horecagelegenheid op het nabijgelegen Hallenplein maken deze buurt compleet.

Reacties