UTRECHT - Techniek is onder scholieren nog steeds niet 'cool'. De vraag naar technische specialisten evenwel is groot. Om het tekort voor te zijn, moet het probleem nú worden aangepakt. Hogeschool Utrecht kiest hiervoor een eigentijdse manier: de inzet van zogeheten 'influencers'.
Eigentijds betekent de keuze van het juiste medium voor de doelgroep. Scholieren, weet men, kun je tegenwoordig het beste via You Tube bereiken. Om hen te enthousiasmeren voor techniek heb je aansprekende boegbeelden nodig die de boodschap op een geloofwaardige manier kunnen overbrengen. Niet iedereen is daarvoor geschikt, dus was het de taak van influencer agency
3sixtyfive om een drietal 'influencers' te selecteren. Ofwel talenten die via You Tube scholieren kunnen inspireren om na te denken over een toekomst waarin technologie een grote rol speelt. De keuze viel op
Dylan Haegens, Sophie Milzinken
Défano Holwijn. Wilt u zien hoe zoiets te werk gaat, klik dan
hier om het filmpje met Dylan Haegens te bekijken dat sinds zondag online staat. Het begint met een solliciatie waarin op ludieke en hilarische wijze de scholier gewezen wordt op de
tien dingen die hij moet nalaten bij een sollicitatie.
Hoe verder?
Met een speciale campagnepagina, informatie van relevante opleidingen en Open Dagen worden scholieren uitgedaagd om zich verder te verdiepen. Zo wordt op de Open Dag (8 oktober en 5 november) een exclusieve sessie georganiseerd waarin de YouTubers aan de hand van hun video's de toekomst verder verkennen. Dit doen zij samen met experts alsSander Duivestein(robotisering en A.I.) enJesse van Doren(internet of things). Vanuit Hogeschool Utrecht schuiven eveneens experts aan: studenten met innovatieve projecten op bijvoorbeeld het gebied van zonne-energie of robotisering.
Hogeschool Utrecht zegt de eerste onderwijsinstelling die influencer maketing inzet voor het werven van leerlingen. In eerste instantie is er gekozen voor een pilot voor de technische opleidingen Engineering, ICT en Built Environment.
Bron: marketingonline.nl