Onderzoekers van de Universiteit Utrecht willen weten of reizigers bij Utrecht Centraal Station de komende tijd te verleiden zijn om een gezonde snack te kopen. Vanaf vandaag, maandag 4 maart, staat op het Jaarbeursplein de food car ‘Van Taartjes’. Gezondheidspsycholoog Caroline Schlinkert: “We hebben twee gezonde, betaalbare én lekkere tussendoortjes ontwikkeld. Een taartje op basis van appel, en een gevuld met ratatouille.”
Het onderzoeksproject, bekend onder de noemer ‘De Gezonde toer’, heeft Utrechtse psychologen, voedingsdeskundigen en stadsgeografen bijeengebracht. Denise de Ridder, hoogleraar Gezondheidspsychologie en bestuurslid Future Food Utrecht: “We willen gedrag veranderen. Dan moet je niet alleen weten ‘wat’ en ‘hoeveel’ mensen eten en snacken, maar ook ‘waar’ en ‘wanneer’. Stadsgeografen hebben met mobiliteitsonderzoek het zogenoemde activiteitsverplaatsingspatroon van mensen achterhaald. Zo weten we precies op welk tijdstip en op welke plek mensen een snack nuttigen. Daar spelen we nu op in door de komende drie maanden met onze food car van 13 tot 19 uur op het Jaarbeursplein te staan.”
De Utrechtse onderzoekers zijn benieuwd of mensen bereid zijn om de ongezonde snack in te wisselen voor een gezonde variant. “Dan moet die gezonde snack wel voorhanden zijn”, stelt De Ridder. “Het is vaak goed zoeken naar gezonde alternatieven. Ook op het Centraal Station loopt menigeen van friet naar shoarma.” Met ‘Van Taartjes’ doen de onderzoekers iets aan de beschikbaarheid en zichtbaarheid van gezonde snacks rondom Utrecht Centraal Station. Schinkert geeft aan dat gezond eten niet ten koste moet gaan van het eetgenot. “Groente en fruit worden veelvuldig geassocieerd met saai. Daarom zijn onze gezonde taartjes niet alleen lekker, maar hebben we ze ook voor het oog bijzonder aantrekkelijk gemaakt.”
De food car met de twee gezonde taartjes dient ook een onderzoeksdoel. Schinkert: “We gaan mensen op het Jaarbeursplein de komende maanden vragen mee te doen aan ons onderzoek. Daartoe downloaden ze een app op hun telefoon waarmee ze dagelijks kort antwoorden op vragen als: welk tussendoortje heb je aangeschaft? En: waarom juist dat tussendoortje? Met die data willen we onder meer helder krijgen of onze taartjes daadwerkelijk tot gedragsverandering leiden.”