Utrecht gaat verder dan Europese normen voor luchtkwaliteit

18 okt , 16:59 mileu
luchtvervuiling
Ben Kerckx via pixabay

De gemeente Utrecht wil grote stappen zetten om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Hoewel de luchtkwaliteit in Utrecht de afgelopen jaren al is verbeterd, is deze nog niet voldoende om de gezondheid van inwoners optimaal te beschermen. Te veel fijnstof en stikstofdioxide in de lucht is schadelijk voor de gezondheid van mensen, de natuur en het milieu. Daarom gaat Utrecht verder dan de wettelijke Europese normen en streeft de gemeente naar het halen van de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021.

Stapsgewijs naar een uitstootvrije stad

Utrecht werkt stap voor stap toe naar een volledig uitstootvrije stad, waarbij de focus ligt op lokale vervuilende bronnen waar de meeste winst te behalen is. Daarnaast komt een groot deel van de verontreiniging van buiten de stad, daarom lobbyt de gemeente actief voor strengere maatregelen op regionaal, nationaal en Europees niveau.

Wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer): “We leggen de lat hoger om de gezondheid van Utrechters te beschermen. Luchtvervuiling heeft een enorme impact, van longproblemen tot hart- en vaatziekten. Schone lucht is geen luxe, maar een noodzaak. Deze stappen zoals het houtstookverbod en de uitbreiding van de milieuzone, zijn ambitieus maar essentieel.”

Lokaal de luchtvervuiling aanpakken

Verkeer is de grootste bron van vervuiling in Utrecht. Daarom worden de milieuzone en de zero-emissiezone stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 2027 worden dieselvoertuigen, zoals personenauto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen in heel Utrecht niet meer toegestaan als ze niet voldoen aan de gestelde normen. Vanaf 2030 breidt de gemeente de grenzen van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s uit naar de hele stad. Ook worden vanaf dat jaar alleen nog uitstootvrije brom- en snorfietsen toegestaan.

Houtstook is een van de grootste veroorzakers van fijnstof. En een van de weinige bronnen waar de afgelopen jaren geen daling van de uitstoot te zien is. Vanaf 2025 wil de gemeente daarom geen nieuwe rookkanalen meer toestaan in nieuwbouwwoningen, en werkt de gemeente toe naar een volledig houtstookvrije stad in 2030. Daarnaast gaat de gemeente strenger handhaven op bouwstofemissies en onderzoek doen naar eisen voor mobiele (bouw)werktuigen. Ook worden strengere eisen opgenomen in het inkoopbeleid van de gemeente en haar eigen wagenpark.

Vervolg

De beleidsnota is aangeboden aan de gemeenteraad, die later een besluit erover zal nemen. Daarna worden de stappen om de luchtkwaliteit te verbeteren verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.