Op
23 november 2024 opent de solotentoonstelling Among
Houses and the Cosmos van
Koštana Banović
in
het Centraal Museum. Banović, winnaar van de Boellaardprijs 2023,
presenteert in Utrecht Lokaal een selectie werken uit haar gehele
oeuvre.
Met
film-, teken- en installatiewerk belicht ze de rol van ritueel
in
het maken van kunst. Banović onthult de choreografie van rituele
handelingen die tijd en ruimte veranderen. Hierin worden objecten
dragers van betekenis buiten het alledaagse. Among
Houses and the Cosmos
bevat twee nieuwe videowerken die nog niet eerder zijn getoond, en
brengt op unieke wijze de verschillende media uit Banović’
langdurige artistieke onderzoek samen tot één installatie.
Rituelen
en kunst
Banović
onderzoekt en documenteert wereldwijd gemeenschappen en hun
gebruiken, rituelen en esthetische uitingen in hun relaties met
elkaar en hun omgeving. Hoewel haar werkwijze doet denken aan visuele
antropologie, richt ze zich niet op een wetenschappelijke analyse,
maar zoekt ze naar de diepere betekenislagen en patronen van
verbinding. Dit doet ze door het verstrijken van tijd zichtbaar en
voelbaar te maken in poëtische observaties en filmische
experimenten. Het ritueel benadert Banović als een sculptuur in de
tijd, waarbij het sculptuurmateriaal het leven zelf is - ongrijpbaar
en steeds in beweging.
Audiovisuele
werken
Among
Houses and the Cosmos bevat
onder andere de experimentele documentaire met de gelijknamige titel.
In deze film werkt Banović met haar persoonlijke video
archief,
opgebouwd sinds 2000, waarin ze gemeenschappen en de vormen van
dagelijkse handelingen uit negen verschillende landen door middel van
de camera benadert. Verweven als kaleidoscopische reis, toont het
momenten uit het dagelijkse leven, vieringen en rituelen. Door een
non-lineaire montage waarin verschillende tijden en plaatsen in
elkaar overlopen, creëert ze een nieuwe sculpturale vorm - wederom
een sculptuur in de tijd - waarin grenzen vervagen en
betekenissen zich verdiepen.
Daarnaast
zijn er twee video-installaties uit de serie Containing
the Sacred
te zien. Beide werken benadrukken de essentiële rol van lokale
gemeenschappen die hun landschappen onderhouden en eren door middel
van rituele verbinding. The
Forest of Saint Roch
(2020) is een van de werken die voortkwam uit Banović’ langdurige
onderzoek naar Candomblé, de Afro-Braziliaanse religie in Brazilië.
In The
Cave of Our Lady of Calvary
(2024) bezoekt Banović een bijzondere locatie in Ghana met unieke
steenformaties, een plek van verering en bedevaart. Het geduldig
opvangen van heilige waterdruppels met bladeren, het zorgvuldig
schrapen van heilige rots tot poeder: in deze verstilde beelden is te
zien hoe handelingen zich herhalen als bevestiging van diepgewortelde
verbinding. Ze vormen een brug tussen verleden en heden, mens en
landschap.
Tekeningen,
kunstenaarsboeken en constellaties van objecten
Banović
maakt al meer dan twintig jaar tekeningen en kunstenaarsboeken. Voor
haar atypische tekeningen perforeert ze vellen papier doordrenkt in
olie met talloze kleine gaatjes. De focus ligt niet op de
resulterende afbeelding, maar op de herhalende handeling en de
zintuiglijke ervaring die dit oproept. Tijdens haar reizen heeft
Banović tientallen objecten verzameld, waarvan een selectie tijdens
de expositie te zien is. Deze voorwerpen, variërend van zaden tot
figuurtjes en mysterieuze vormen - vaak afkomstig uit rituelen - zijn
voor haar spiritueel geladen. In de onderlinge positionering ontstaat
een levend weefsel van verbindingen, waarbij elk object resoneert met
de andere en zo nieuwe patronen van betekenis activeert.
Koštana
Banović
Koštana
Banović (1960, Sarajevo) is een multidisciplinair kunstenaar,
filmmaker en curator, gevestigd in Utrecht. Haar werk - bestaande uit
films, installaties en andere kunstvormen - is tentoongesteld op
talloze binnen- en buitenlandse exposities, waaronder in Dakar,
Willemstad, Belgrado en Jerevan. Recentelijk nam ze onder meer deel
aan An
Anticolonial Museum,
een tentoonstelling en internationale conferentie in het Museum of
African Art in Belgrado en had ze een solotentoonstelling in de
KC-galerie in Trebinje. Haar films zijn vertoond op filmfestivals als
het Jihlava Film Festival in Tsjechië, het International Film
Festival Rotterdam (IFFR), het Nederlands Film Festival, Apricot Tree
International Film Festival in Jerevan en het South East European
Film Festival in Los Angeles.
Banović
is artistiek directeur van de KAMEN Artist Residency in Bosnië,
directeur van het Eastern Neighbours Film Festival (ENFF) in Den Haag
en curator van Ellipsis:
Folds of Memory,
een multidisciplinair kunstprogramma tussen Sarajevo en Beiroet. Ze
behaalde haar bachelor- en masterdiploma aan de HKU, waar ze van 2007
tot 2017 ook lesgaf. Als gastdocent was ze verbonden aan onder andere
de Jan van Eyck Academie en het Dutch Art Institute
(DAI).
Boellaardprijs
Koštana
Banović
won
in 2023 de Boellaardprijs, een prijs die sinds 2013 tweejaarlijks
wordt uitgereikt door het Boellaardfonds als een oeuvre erkenning
voor een in de provincie Utrecht werkende beeldend kunstenaar. De
Boellaardprijs bestaat uit een geldbedrag van € 10.000 en een
tentoonstelling in het Centraal Museum. Uit het juryrapport:
“Koštana is al jaren een vaste speler in het Utrechtse
kunstenveld. […] Ze zet zich onvermoeibaar in voor het promoten van
kunstenaars en ruimtes die ze een warm hart toedraagt, onder andere
in haar geboorteland, het voormalige Joegoslavië.”
Publicatie
In
samenwerking met Jap Sam Books verschijnt ter gelegenheid van deze
tentoonstelling een monografie die een overzicht biedt van drie
decennia van het werk van Banović. Het boek is ontworpen door Esther
de Vries en bevat teksten van Temra Pavlović, Lisette Smits en Ana
Sladojević. De boekpresentatie zal plaatsvinden in februari 2025 in
het Centraal Museum. Meer informatie wordt later
bekendgemaakt.
Utrecht
Lokaal
In
Utrecht Lokaal laat het Centraal Museum recent en soms speciaal voor
de tentoonstelling gemaakt werk zien van Utrechtse kunstenaars in de
door Krijn de Koning ontworpen ruimte.---