Van 28
maart tot en met 14 september 2025 is de tentoonstelling Good
Mom / Bad Mom - De moedermythe ontrafeld te
zien in het
Centraal Museum in Utrecht. In de grootschalige
groepstentoonstelling staan de vele vormen van het moederschap
centraal: van eeuwenoude mythes over ‘goede moeders’ tot
hedendaagse, vaak persoonlijke reflecties van nieuwe generaties
kunstenaars.
Good
Mom / Bad Mom bevat
werk van gerenommeerde kunstenaars als Louise Bourgeois & Tracey
Emin, Charley Toorop, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Tala Madani,
Camille Henrot, patricia kaersenhout en Billie Zangewa. Britt
Dorenbosch, Emmeline de Mooij, Hend Samir, Buhlebezwe Siwani en Emma
Talbot maakten speciaal voor de tentoonstelling nieuwe werken.
Het
Centraal Museum is het eerste museum in Nederland dat op deze schaal
aandacht besteedt aan het thema moederschap. Laurie Cluitmans,
conservator hedendaagse kunst Centraal Museum en co-curator Good
Mom / Bad Mom: “Dit
doen we op transhistorische wijze en in de meest brede zin van het
woord. De rol van de moeder in de samenleving is historisch gegroeid.
Het achttiende-eeuwse idee van de ‘goede moeder’ – de moeder
die zichzelf in dienst stelt van de zorg en opvoeding van de kinderen
– werkt tot vandaag door. Vrouwen moeten nog steeds tegen dat
ideaalbeeld opboksen en zich verantwoorden voor de keuzes die ze
maken: wel of geen kinderen, wel of niet werken - in
deeltijd of voltijd, etc.”
Moedermythes
ontrafeld
De
verbeelding van moeder met kind is een van de bekendste
kunsthistorische motieven: in de collectie van het Centraal Museum
zijn tientallen - vaak geromantiseerde - portretten van de heilige
Maria en haar baby Jezus te vinden. Maria wordt hier bijna een ‘flat
character’ - iemand wiens leven in dienst staat van het kind.
Moderne en hedendaagse kunstenaars tonen een realistischer en
diverser beeld van het moederschap. Zo laten het werk van Paula Rego
en de samenwerking tussen Louise Bourgeois en Tracey Emin zien dat de
rol van moeder ook eenzaam kan zijn. Bovendien is er ruimte voor
andere verhalen: vrouwen die geen moeder (meer) zijn of mensen die op
alternatieve manieren zorgdragen. Het werk van Buhlebezwe Siwani
vertelt het hartverscheurende verhaal van Zwarte moeders wiens
kinderen werden verhandeld als tot slaaf gemaakten.
Heske
ten Cate, directeur Nest en co-curater Good
Mom / Bad Mom:
“Het moederschap kent talloze varianten: de moeder als heilige, de
wensmoeder, de alleenstaande ouder of de spijtmoeder. Door al deze
verschillende perspectieven te tonen, creëert Good
Mom / Bad Mom ruimte
voor een meer geëmancipeerde vorm van ouderschap. De tentoonstelling
focust op de stemmen die je het minst hoort in de kunstgeschiedenis:
de vrouwelijke en queer kunstenaars. Ook kijken we naar het idee van
‘mothering’, wat inhoudt dat zorg en liefde niet per se verbonden
zijn aan het biologische kind, maar veel verder
reiken.”
Tijdscapsules
Good
Mom / Bad Mom wil
niet enkel een breed perspectief aan kunstwerken tonen, maar ook het
maatschappelijke debat verbreden. In thematische kabinetten
- ‘tijdscapsules’ - krijgen onderwerpen als
emancipatiestrijd en zelfbeschikking een historische lezing. Samen
met een verdiepend activiteitenprogramma biedt het museum op deze
manier aanknopingspunten voor discussie. De invulling van dit
programma wordt later bekendgemaakt.
Kunstenaars
In Good
Mom / Bad Mom zijn
kunstwerken te zien van onder anderen Abraham
Bloemaert, Louise Bourgeois & Tracey Emin, Miriam Cahn, Rineke
Dijkstra, Britt Dorenbosch, Marlene Dumas, Camille Henrot,
Luchita Hurtado, Tala Madani, patricia kaersenhout, Barbara Kruger,
Emmeline de Mooij, Frida Orupabo, Paula Rego, Tanja Ritterbex,
Hend Samir, Buhlebezwe Siwani, Emma Talbot, Charley Toorop,
Helen Verhoeven en Billie Zangewa.
Publicatie
Bij
de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide publicatie Mothering
Myths: An ABC on Art, Birth and Care, een
samenwerking tussen het Centraal Museum en Nest. Het
ABC is samengesteld door Laurie Cluitmans en Heske ten Cate,
vormgegeven door Bart de Baets en uitgegeven door Valiz. Het boek
vormt een vervolg op het prijswinnende boek On
the Necessity of Gardening dat
eerder verscheen bij de tentoonstelling De
Botanische Revolutie en
dat de Goldene Letter, de belangrijkste prijs voor boekdesign ter
wereld, won. ---