Van 28 maart tot en met 14 september 2025 is de tentoonstelling Good Mom / Bad Mom - De moedermythe ontrafeld te zien in het Centraal Museum in Utrecht. In de grootschalige groepstentoonstelling staan de vele vormen van het moederschap centraal: van eeuwenoude mythes over ‘goede moeders’ tot hedendaagse, vaak persoonlijke reflecties van nieuwe generaties kunstenaars.
Good Mom / Bad Mom bevat werk van gerenommeerde kunstenaars als Louise Bourgeois & Tracey Emin, Charley Toorop, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Tala Madani, Camille Henrot, patricia kaersenhout en Billie Zangewa. Britt Dorenbosch, Emmeline de Mooij, Hend Samir, Buhlebezwe Siwani en Emma Talbot maakten speciaal voor de tentoonstelling nieuwe werken.
Het Centraal Museum is het eerste museum in Nederland dat op deze schaal aandacht besteedt aan het thema moederschap. Laurie Cluitmans, conservator hedendaagse kunst Centraal Museum en co-curator Good Mom / Bad Mom: “Dit doen we op transhistorische wijze en in de meest brede zin van het woord. De rol van de moeder in de samenleving is historisch gegroeid. Het achttiende-eeuwse idee van de ‘goede moeder’ – de moeder die zichzelf in dienst stelt van de zorg en opvoeding van de kinderen – werkt tot vandaag door. Vrouwen moeten nog steeds tegen dat ideaalbeeld opboksen en zich verantwoorden voor de keuzes die ze maken: wel of geen kinderen, wel of niet werken - in deeltijd of voltijd, etc.”
Moedermythes ontrafeld
De verbeelding van moeder met kind is een van de bekendste kunsthistorische motieven: in de collectie van het Centraal Museum zijn tientallen - vaak geromantiseerde - portretten van de heilige Maria en haar baby Jezus te vinden. Maria wordt hier bijna een ‘flat character’ - iemand wiens leven in dienst staat van het kind. Moderne en hedendaagse kunstenaars tonen een realistischer en diverser beeld van het moederschap. Zo laten het werk van Paula Rego en de samenwerking tussen Louise Bourgeois en Tracey Emin zien dat de rol van moeder ook eenzaam kan zijn. Bovendien is er ruimte voor andere verhalen: vrouwen die geen moeder (meer) zijn of mensen die op alternatieve manieren zorgdragen. Het werk van Buhlebezwe Siwani vertelt het hartverscheurende verhaal van Zwarte moeders wiens kinderen werden verhandeld als tot slaaf gemaakten.
Heske ten Cate, directeur Nest en co-curater Good Mom / Bad Mom: “Het moederschap kent talloze varianten: de moeder als heilige, de wensmoeder, de alleenstaande ouder of de spijtmoeder. Door al deze verschillende perspectieven te tonen, creëert Good Mom / Bad Mom ruimte voor een meer geëmancipeerde vorm van ouderschap. De tentoonstelling focust op de stemmen die je het minst hoort in de kunstgeschiedenis: de vrouwelijke en queer kunstenaars. Ook kijken we naar het idee van ‘mothering’, wat inhoudt dat zorg en liefde niet per se verbonden zijn aan het biologische kind, maar veel verder reiken.”
Tijdscapsules
Good Mom / Bad Mom wil niet enkel een breed perspectief aan kunstwerken tonen, maar ook het maatschappelijke debat verbreden. In thematische kabinetten - ‘tijdscapsules’ - krijgen onderwerpen als emancipatiestrijd en zelfbeschikking een historische lezing. Samen met een verdiepend activiteitenprogramma biedt het museum op deze manier aanknopingspunten voor discussie. De invulling van dit programma wordt later bekendgemaakt.
Kunstenaars
In Good Mom / Bad Mom zijn kunstwerken te zien van onder anderen Abraham Bloemaert, Louise Bourgeois & Tracey Emin, Miriam Cahn, Rineke Dijkstra, Britt Dorenbosch, Marlene Dumas, Camille Henrot, Luchita Hurtado, Tala Madani, patricia kaersenhout, Barbara Kruger, Emmeline de Mooij, Frida Orupabo, Paula Rego, Tanja Ritterbex, Hend Samir, Buhlebezwe Siwani, Emma Talbot, Charley Toorop, Helen Verhoeven en Billie Zangewa.
Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide publicatie Mothering Myths: An ABC on Art, Birth and Care, een samenwerking tussen het Centraal Museum en Nest. Het ABC is samengesteld door Laurie Cluitmans en Heske ten Cate, vormgegeven door Bart de Baets en uitgegeven door Valiz. Het boek vormt een vervolg op het prijswinnende boek On the Necessity of Gardening dat eerder verscheen bij de tentoonstelling De Botanische Revolutie en dat de Goldene Letter, de belangrijkste prijs voor boekdesign ter wereld, won. ---