
Het Centraal Museum presenteert het jaarprogramma voor 2026. Het komende jaar biedt het museum een rijk en veelzijdig aanbod aan tentoonstellingen en projecten, waarin zowel toonaangevende makers als nieuwe stemmen aan bod komen. Het programma brengt een dynamische mix van oude, moderne en hedendaagse kunst, design, mode en verhalen uit de stad.
• Gerard van Honthorst – In alles anders dan Rembrandt
25 april – 13 september 2026
Stallen
Het Centraal Museum presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling over Gerard van Honthorst (1592–1656). De Utrechtse schilder – een tijdgenoot van Rembrandt – vertrok op jonge leeftijd naar Italië en maakte in Rome naam vanwege zijn nachtstukken, die hem de bijnaam 'Gherardo delle Notti' opleverde.
Honthorst kreeg als een van de weinige niet-Italianen prestigieuze opdrachten voor altaarstukken en wist invloedrijke kunstverzamelaars aan zich te binden. Na zijn terugkeer in 1620 richtte hij zich op levendige genrestukken en musicerende gezelschappen. Hij vervolmaakte het pastorale genre en het portrait historié en legde zich in de jaren daarna steeds meer toe op het portretschilderen. Hij begreep als geen ander wat zijn opdrachtgevers van hem verwachtten en paste zijn stijl bijna intuïtief aan. Hierdoor kreeg hij belangrijke opdrachten van koninklijke en adellijke families en in heel Europa. Honthorst wordt gerekend tot de meest succesvolle kunstenaars in het bruisende kunstklimaat van de zeventiende eeuw, een periode die wordt bepaald door de bloeiperiode van de Hollandse schilderschool van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer. Hoewel hij in zijn eigen tijd succesvoller was dan tijdgenoten, wordt hij vandaag de dag overschaduwd door zijn beroemde tijdgenoten.
In Utrecht, de stad waar hij is geboren, getrouwd en stierf, krijgt Honthorst eindelijk een podium. Het Centraal Museum doet dat dat met het tonen van zo’n 60 schilderijen en circa 30 tekeningen uit museale en particuliere collecties uit Europa en de VS, zoals Musée du Louvre, de Britse Royal Collection en Galleria Borghese.
• Mathias Poledna – My Favorite Shop
25 april – 13 september 2026
Annex
In de Annex is het meest recente werk van de Oostenrijkse kunstenaar Mathias Poledna (Wenen, 1956) te zien. In de filminstallatie My Favorite Shop (2024) lopen modellen op stuwende technobeats blootsvoets over de catwalk. Voor de kleuren van hun zijden jurken liet Poledna zich inspireren door fresco’s uit de Italiaanse renaissance. Het laatste model, in bloedrood gehuld, draagt een dramatisch accessoire met zich mee, dat de video tot een climax laat komen. In Poledna’s doordachte en verfijnde films is altijd spanning voelbaar tussen de beelden en hun culturele en politieke lading. My Favorite Shop laat je ervaren dat hedendaagse verschijnselen nooit alleen staan, maar zich vormen uit collectieve herinneringen van vroeger en nu.
• Graffiti
10 oktober 2026 – 29 maart 2027
Stallen
Met Graffiti presenteert het Centraal Museum in samenwerking met het Italiaanse Museion een groots opgezette tentoonstelling over graffiti als brede artistieke stroming die sinds de jaren tachtig grote invloed heeft op de ontwikkeling van de beeldende kunst. De tentoonstelling is opgedeeld in verschillende thema’s die telkens een nieuw aspect van de invloed van graffitikunst op de kunstgeschiedenis in beeld brengen, met de spuitbus als rode draad. De expositie plaatst de visuele taal van graffiti centraal en toont hoe de stroming bestaande kunstkaders oprekt en daarmee haar grote invloed bevestigt.
Met Graffiti wil het Centraal Museum laten zien dat je jezelf op heel veel manieren artistiek kunt ontwikkelen. De tentoonstelling bevat werk van onder anderen Jean-Michel Basquiat, Rammellzee, Jenny Holzer, Keith Haring en Klara Lidén.
• 100 jaar Dick Bruna
24 april 2027 – 12 sept 2027
Stallen
Ter gelegenheid van het 100ste geboortejaar van Dick Bruna (Utrecht, 1927–2017) organiseert het Centraal Museum een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. Bruna werd wereldberoemd met zijn creatie nijntje, maar ook zijn vele boekomslagen en affiches zijn nog altijd zeer gewaardeerd. Hij werkte zijn leven lang in Utrecht en het Centraal Museum beheert een compleet overzicht van zijn werk.
Als zoon van een uitgever was Dick Bruna voorbestemd het familiebedrijf voort te zetten, maar tijdens een stage in Parijs eind jaren veertig werd hij gegrepen door moderne kunstenaars als Henri Matisse, Fernand Léger, Marc Chagall en Pablo Picasso. Ook Hendrik Werkman en de kunstenaars van De Stijl en Op-art beïnvloedden zijn herkenbare stijl, die zowel nationaal als internationaal veel waardering kreeg. Deze invloed is terug te zien in het werk van hedendaagse kunstenaars, waarmee Bruna zelf een blijvende artistieke inspiratiebron werd.
Deze tentoonstelling brengt voor het eerst Bruna’s artistieke ontwikkeling in beeld – van jonge maker tot gevierd kunstenaar – in nauwe samenhang met de kunstenaars en kunstwerken die hierin een belangrijke rol spelen.
• Shertise Solano – Move you fool
14 februari – 21 juni 2026
De Verdieping
Move you fool is een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Shertise Solano (Rotterdam, 1982) waarin kunst en tarot op een vernieuwende manier samenkomen. Voor Solano vormen tarotkaarten een natuurlijk onderdeel van haar leven en werk. Ze groeide ermee op en het denken in symbolen, cycli en energie is ook verweven met haar artistieke praktijk. Voor De Verdieping maakt de kunstenaar veel nieuw werk: videoperformances, collages en installaties waarin ze de symboliek van de verschillende tarotkaarten invoelbaar maakt. De totaalinstallatie wordt verrijkt met een verrassende selectie uit de collectie moderne kunst van het Centraal Museum. De bezoeker maakt via deze werken, die ieder ook universele menselijke thema's verbeelden, een reis naar binnen.
• Frans Franciscus
11 juli – 22 november 2026
De Verdieping
Het Centraal Museum presenteert het eerste grote overzicht van kunstenaar Frans Franciscus (Utrecht, 1959). Franciscus brak in de vroege jaren tachtig door in een periode waarin figuratie weer terrein won op de abstracte en conceptuele kunst. Sindsdien bouwt hij een eigenzinnig oeuvre op, geworteld in de West-Europese beeldtraditie. Lang voordat ‘appropriatie’ een gangbare term werd, gebruikte Franciscus de oude meesters als inspiratiebron voor actuele, vaak indringende thema’s. Dit spanningsveld tussen traditie en actualiteit vormt nog altijd de kern van zijn werk. Deze solotentoonstelling biedt een thematisch overzicht van veertig jaar kunstenaarschap en toont de volle reikwijdte van de verhalende, gelaagde schilderkunst van Franciscus.
• Tess van Zalinge - Keurslijf
12 december 2026
De Verdieping
In 2026 viert modeontwerper Tess van Zalinge haar tienjarige jubileum met haar eerste solotentoonstelling in het Centraal Museum – het eerste museum dat ooit werk van haar aankocht. Van Zalinge staat bekend om haar radicale aanpak: ze wil losbreken uit het keurslijf van de mode-industrie door het systeem van binnenuit te bevragen. Van Zalinge: "De tentoonstelling wordt geen overzicht of viering van mijn oeuvre, maar een uitnodiging tot reflectie. Ik wil een dialoog creëren tussen mijn eigen werk, de collectie van het Centraal Museum en de bijdragen van andere hedendaagse makers." Textiel is voor Van Zalinge nooit slechts materiaal, maar een drager van verhalen, ambacht en tijd. Met Keurslijf nodigt zij uit tot reflectie op de vraag wat het betekent om kleding te bewaren, en welke verhalen kledingstukken onthullen over onszelf en onze omgeving.
• Sara Sejin Chang in Landhuis Oud Amelisweerd
11 april – 25 oktober 2026
In het voorjaar van 2026 toont Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) haar werk in een solotentoonstelling in het historische 18de-eeuwse Landhuis Oud Amelisweerd, georganiseerd door het Centraal Museum. Chang heeft een rijk oeuvre gecreëerd dat een breed scala aan media bestrijkt, van film, tekst, immersieve audio- en filminstallaties en performances tot schilderkunst. Changs werken komen voort uit spirituele evocaties, historisch onderzoek en het ontrafelen van koloniale narratieven. Haar installaties en performances bestaan vaak als visueel poëtische en intieme gebaren die een kosmische en inclusieve benadering van de moderniteit centraal stellen.
In 2010 begon ze aan de reeks van Hollands Kabinet (2010-20112), waarbij ze elke dag van het bestaan van het Kabinet Rutte met gedoogsteun van de rechts populistische PVV een Hollands kabinet schilderde. Het was een dagelijkse daad van verzet, die nu nog steeds resoneert. De reeks is tekenend voor Changs politieke blik en staat centraal in haar tentoonstelling in het landhuis. Daarbij vormen de 558 tekeningen een ritme en herhaling in de zalen en scheppen ze de context voor andere werken, waarin verwondering en kritiek hand in hand gaan.
• Sophie Steengracht & Lydia Radda – Dream of a seed
21 februari – 17 mei 2026
Utrecht Lokaal: Van Baaren Stichting 70 jaar
De Van Baaren Stichting bestaat in 2026 70 jaar. Dit jubileum is aanleiding voor een tentoonstelling waarin de Van Baaren Collectie belicht wordt vanuit hedendaags perspectief. In het Utrecht Lokaal zijn de bloemstillevens van de Franse kunstenaar Lydia Radda uit de Van Baaren Collectie te zien naast de hedendaagse werken van de jonge, Utrechtse kunstenaar Sophie Steengracht. Steengracht maakt haar schilderijen met natuurlijke pigmenten, vaak onttrokken uit haar eigen tuin. Ze verbeeldt mythische werelden waarin alle leven in harmonie met elkaar samenleeft. In Lydia Radda, over wie tot voor kort niet veel bekend was, herkent ze een geestverwant. Radda schilderde honderd jaar geleden haar eerste vrije verbeeldingen van bloemen en onderwaterwerelden en viel daarmee op bij kunstliefhebbers als broer en zus Van Baaren.
• Blik op bloemen
21 februari
De Column: Van Baaren Stichting 70 jaar
Jong, oud, arm of rijk: bijna alle mensen houden van bloemen. In de Stadscolumn vertellen Utrechters uit alle wijken over de betekenissen die bloemen voor hen hebben. De tentoonstelling is in nauwe samenwerking met de Stadsredactie en verschillende maatschappelijke partners gemaakt. Ongeveer zeventig Utrechters werkten voor deze tentoonstelling samen met tattoo-artiest Nino Tatu en beeldend kunstenaar Sophie Steengracht om hun persoonlijke blik op bloemen te verbeelden. Aanleiding voor de expositie is het 70-jarige jubileum van de Van Baaren Stichting, een stichting die vele maatschappelijke projecten in de stad Utrecht steunt.
• Tejo Remy & René Veenhuizen
23 mei – 30 augustus 2026
Utrecht Lokaal
Het Centraal Museum presenteert een selectie van 25 jaar werk en experiment van Atelier Remy & Veenhuizen. Het museum volgt ontwerper Tejo Remy al sinds de late jaren negentig, toen hij internationaal bekend werd met de Rag Chair en Chest of Drawers, vroege iconen van duurzaam design. Sinds 2000 vormt Tejo Remy samen met René Veenhuizen een duo dat zich onderscheidt door speels materiaalonderzoek en experimentele technieken. Het museum verzamelt hun werk al decennialang, waaronder de Bamboo Chair en de tennisballenbank. Remy & Veenhuizen zijn sterk verbonden met Utrecht: ze zijn beiden opgeleid aan de HKU en waren jarenlang werkzaam in de stad. Dit is de eerste tentoonstelling waarbij de bezoeker inzicht krijgt in hun door experiment gedreven ontwerpen.
• Simone Post – Patchwork Portal
Mei
Entree en Klooster
Simone Post ontwerpt de semipermanente herinrichting voor de entree van het Centraal Museum. Met reststromen uit de textielindustrie maakt ze een op patchworktechniek gebaseerd ontwerp waarin hoogtepunten uit de collectie van het museum zijn verwerkt. De Patchwork Portal bevat onder andere monumentale gordijnen die de ruimte insteken, een groot zitmeubel in de vorm van een schip en een balie. Het geheel geeft de ruimtes een verwelkomende sfeer en biedt bezoekers bij binnenkomst meteen een beeld van de rijkdom van de collectie.




