Utrecht vanaf donderdag tien dagen in de greep van Spring

Foto: Bartek Warzecha

SPRING Performing Arts Festival en Utrecht staan klaar voor de start van de twaalfde editie van het internationale podiumkunstenfestival. Van aanstaande donderdag 23 mei tot en met 1 juni zijn de theaters en straten van de stad het toneel voor theatermakers, choreografen en interdisciplinaire kunstenaars uit binnen- en buitenland.

Het SPRING programma zit vol onverwachte artistieke perspectieven die zich verhouden tot de meest urgente zaken van dit moment. Bijna 30 verschillende producties, van meer dan 60 kunstenaars, op 10 locaties door de stad, verwelkomen een publiek van velen: een publiek dat samenkomt, samen kijkt, en samen nadenkt over de wereld om ons heen.   
Openingsavond
Het festival gaat van start op donderdag 23 mei in de Stadsschouwburg Utrecht met een bijzonder programma van twee sterke vrouwelijke makers: Marta Górnicka brengt voor MOTHERS A SONG FOR WARTIME een koor bij elkaar van Oekraïense, Belarussische en Poolse vrouwen: moeders en dochters. Een krachtige, muzikale performance is het resultaat, waarmee wordt gereflecteerd op hoe de Russische imperialistische agressie hun levens heeft beïnvloed.
Eerder op de avond presenteert Mette Ingvartsen de Nederlandse première van haar meest recente werk: in de solo RUSH, gemaakt voor Manon Santkin, vriendin en haar vaste samenwerkingspartner, heractiveert Ingvartsen hoogtepunten uit eerdere werken. Samen zoeken ze naar nieuwe betekenissen en contexten, en reflecteren ze op twintig jaar optreden op podia over de wereld.
Hoewel beide producties zeer verschillend in schaal, onderwerp en esthetiek zijn, delen beide makers een zoektocht naar wat algemeen en wat individueel is: hoe individuele biografieën universele onderwerpen kunnen dragen, en hoe universele verhalen zichzelf kunnen actualiseren door middel van individuele verhalen.
Op de openingsavond, maar ook gedurende de rest van het festival, is doorlopend de lichtinstallatie My Light is Your Light van alaa minawi te zien voor de Schouwburg. Opgedragen door de kunstenaar aan alle ontheemden over de hele wereld, zal het ons eraan herinneren, in deze tijd van turbulentie, hoe fragiel vrede is.
Daarnaast is gedurende het hele festival ook de video-installatie A City Within a Building van het Center for Spatial Technology i.s.m. Forensic Architecture te zien. Deze presentatie maakt deel uit van To Watch the War, in Solidarity, een serie bescheiden, impromptu tentoonstellingen op initiatief van BAK.
 
Grote zaal versus buitenlucht
In de 10 dagen die volgen spelen een flink aantal bijzondere producties in de Grote Zaal van de Schouwburg: zo beleeft Thanks for being here van het Vlaamse gezelschap Ontroerend Goed hun Nederlandse première, Een voorstelling over kijken en bekeken worden. NRC, Volkskrant en De Morgen gaven deze voorstelling afgelopen week al vier sterren. NRC noemde het “een voorstelling die publieksvriendelijk is in de breedste zin van het woord. Een zoet cadeautje, elke avond op maat gemaakt voor de toeschouwer. Je kunt haast niet anders dan het glimlachend in ontvangst nemen” en De Volkskrant concludeert: “Ontroerend Goed legt haarfijn de vinger op precies dat leuke van live. Zacht, zonder dwingend gebaar, ontstaat zo een ode aan het bestaan van publiek.”
Hmadcha is de nieuwe voorstelling van Taoufiq Izeddiou, één van de belangrijkste Marokkaanse choreografen van dit moment. Tijdens de onzekere tijd van de pandemie verzamelde deze kunstenaar uit Marrakech een groep dansers om zich heen. Net als in de oude tradities van de soefibroederschap gaan ze op zoek naar ritmes en melodieën om hun angst op een extatische manier weg te dansen en op een rituele manier uit de crisis te herrijzen.
Ook zijn er twee werken te zien waarin nieuwe technologie op eigen wijze een belangrijke rol speelt: Una Isla van het Catalaanse collectief Agrupación Señor Serrano en de Singaporese maker Choy Ka Fai keert terug naar SPRING met Unbearable Darkness. 
Naast de grootsheid van de schouwburg presenteert SPRING ook graag diverse interactieve voorstellingen en installaties en werk in de openbare ruimte van de stad. Soms gratis, zoals bij de dansbattle SPRING into the blue met de Utrechtse UC crew, die op het grasveld buiten de schouwburg te zien zijn of de groepsdans The Syncopators van de Noorse choreograaf Ingri Fiksdal die bij de schouwburg maar ook op de Neude te zien is. Soms voor een kleine bijdrage, zoals Breathe van de Finse choreograaf en performer Milla Koistinen, die enorme opblaasbare objecten onderdeel maakt van haar danssolo op het dak van de IKEA in Utrecht.
De installatie Lichtgang van Schweigman& en Johannes Bellinkx, te zien in de pop-up store op Utrecht Centraal, is een zeven minuten durende ervaring die ons laat afvragen of wat we als werkelijkheid beschouwen, wel werkelijkheid is.

Spring coproductions
Dit jaar is SPRING weer coproducent van een groot aantal producties. Naast de hierboven beschreven MOTHERS A SONG FOR WARTIME, RUSH, Una Isla, zijn ook de voorstellingen All Watched Over by Machines of Loving Grace, Within Cells Interlinked, Lake Life en collection of coproducties. Ook de voorstelling Kono Atari No Dokoka is mede mogelijk gemaakt door SPRING. In dit humoristische en ontroerende werk van Michikazu Matsune en Martine Pisani worden Pisani’s vroege choreografische werken getraceerd en opnieuw geïnterpreteerd door Theo Kooijman – haar levenspartner en performer van haar werk – evenals door Matsune zelf.
De coproductie Haribo Kimchi van Jaha Koo kan door persoonlijke omstandigheden helaas niet spelen tijdens het festival, maar zal later wel via SPRING in Utrecht te zien zijn.
Nog twee coproducties van SPRING zijn van DAS Graduate School alumni: jonge, getalenteerde internationale makers die Nederland hun thuis noemen. Leandro Souza (uit São Paulo, Brazilië) presenteert de wereldpremière van zijn afstudeerwerk Musa Insistente en Ainhoa Hernández Escudero (uit Madrid, Spanje) de opvolger van haar afstudeerwerk, (DON’T) LOOK ME IN THE EYES, ook een wereldpremière op het festival.

Spring Academy
Net als in de afgelopen jaren is er weer een SPRING Academy voor kunstenaars, studenten en anderen uit Nederland en buitenland. Meer dan 200 studenten zullen tijdens het festival in Utrecht verblijven, naar de voorstellingen gaan, en deelnemen aan workshops en gesprekken met de makers van het festival. De Long Table Talks en Topic Talks over thema’s als oorlog, klimaat en dekolonisatie waar het festival zich mee bezig houdt, zijn samen met reading groups met makers van het festival, ook voor de gewone SPRING bezoeker gratis bij te wonen. 

Toegankelijkheid
In 2024 is er een pilot met de stichtingen Theater met Tolk en Komt het Zien! om een gedeelte van het programma d.m.v. audiodescriptie of gebarentolk toegankelijk te maken voor mensen met een visuele en/of auditieve beperking.
Kaartprijzen bij SPRING zijn bewust laag, inclusief voordelige dagtickets en passe-partouts, om zo ook toegankelijk te zijn voor mensen met een kleiner budget. Om die drempel dit jaar verder te verlagen bepaalt het publiek bij de installatie Lichtgang van Boukje Schweigman voor het eerst zelf de prijs van het ticket, via het zogeheten pay-what-you-want principe. Daarnaast zijn de The Syncopators en SPRING into the blue gratis te zien in de openbare ruimte.
Het hele programma is te vinden op www.springutrecht.nl. Kaarten zijn uitsluitend via de website van SPRING te koop.
 

Cookieinstellingen