Rembrandt Frerichs daagt klassieke musici uit tot improviseren in zijn nieuwe project ‘Off the Carousel’

Foto: Gaudeamus

Pianist en componist Rembrandt Frerichs daagt in zijn nieuwe project Off the Carousel klassieke musici uit om zich uit hun comfortzone te begeven. Waar ze in hun dagelijkse werk alleen maar mogen spelen wat een componist eeuwen geleden heeft opgeschreven, laat Rembrandt ze improviseren en creëren. Zo staat de compositie nog niet 100% vast, maar komt spelender- en onderzoekenderwijs tot stand tijdens een reeks openbare repetities, waaronder enkele tijdens festival Oranjewoud in juni. Op 7 september gaat Off the Carousel in première tijdens Gaudeamus 2022 in Utrecht.

Met het perfectioneren van de klassieke muziek is improvisatie – oorspronkelijk een belangrijk onderdeel van de werkwijze van veel klassieke componisten – steeds meer op de achtergrond geraakt. In de huidige klassieke praktijk van het steeds verder perfectioneren van de Urteksten drijven we in die zin paradoxaal genoeg steeds verder af van hoe de componisten zelf werkten. In Off the Carousel zoekt Rembrandt met de musici de spontaniteit en creativiteit weer op – een praktijk waar de componist en musicus al verschillende jaren mee bezig is, onder meer in zijn project De Staalmeesters – de naam voor een groep klassieke musici met wie hij vaker samenwerkt. Gedurende een half jaar ontwikkelt hij samen met de klassieke musici een nieuwe set muziek met veel ruimte voor creativiteit. Musici die gewend zijn vooral of uitsluitend van bladmuziek te spelen, krijgen in het proces de ruimte om ervaring op te doen met improvisatie, zelf creëren en vrijheid, binnen een aan klassieke muziek en hedendaags verwant geluid.
Een gloednieuwe tienkoppige versie van ‘De Staalmeesters’ werd samengesteld voor Off the Carousel, waaronder vijf musici die besloten de sprong in het diepe te maken naar aanleiding van een open call die door Gaudeamus werd verspreid. Violiste Hadewijch Hofland, fluitiste Maria Cristina Gonzalez, hoboïste Maripepa Contreras, klarinettiste Letizia Maula en altvioliste Anna Smith herkenden zich maar al te goed in het beeld van de doorgewinterde orkest- en kamermusicus die weer voeling wil krijgen met zélf creëren. Uit een eerdere bezetting van De Staalmeesters keren daarnaast violiste Eva Stegeman, altvioliste Judith Wijzenbeek, cellist Charles Watt en bassist Andrea Caruso terug. Vinsent Planjer, percussionist van het Rembrandt Trio en deel van stichting Tonality, doet ook mee en Rembrandt zelf zit natuurlijk achter de piano.
Tijdens verschillende openbare repetities kunnen geïnteresseerden er live getuige van zijn hoe de nieuwe muziek tot stand komt en hoe de klassieke musici zich laten uitdagen om aan te haken bij het improviseren. In mei kan een select publiek in intieme sfeer de repetities bijwonen in Muziekhuis Utrecht en TivoliVredenburg. In juni reist de band af naar Oranjewoud Festival, waar de musici verschillende openbare repetities geven, een try-out/voorpremière speelt én een aantal open sessies zullen organiseren die openstaan voor alle op het festival aanwezige musici.

Cookieinstellingen