Utrecht wil meest duurzame Songfestival

Foto: pixabay

Utrecht stelt zich kandidaat voor het Eurovisie Songfestival 2020. De stad wil er een duurzaam, sociaal en innovatief feest van maken voor iedereen die het Songfestival een warm hart toedraagt. Jaarbeurs, gemeente Utrecht en overige partners vanmorgen het bidbook aan waarin zij schrijven hoe zij het Songfestival willen organiseren. Jaarbeurs wordt het kloppend hart van het feest, met daarnaast in de hele stad grote en kleine muzikale of culturele evenementen.

Utrecht wil het evenement organiseren volgens de ‘Utrechtse stijl’ die ook bij andere, grote, internationale evenementen zoals de Tour de France in 2015 is gehanteerd. Hierbij werken publieke, culturele, maatschappelijke en zakelijke partners intensief samen aan evenementen in stad en regio. De stad wil een duurzaam evenement, met onder meer schoon vervoer, duurzaam voedsel en hergebruik van materialen. Mbo’ers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen de kans om werkervaring op te doen.
Het college steunt de kandidaatstelling op voorwaarde dat Jaarbeurs en partners dit zelfstandig en met eigen geld organiseren omdat het college de financiële risico’s niet in verhouding vindt staan tot de kosten. De gemeente geeft daarom alleen een garantie op het faciliteren van het festival op het Jaarbeursterrein en heeft verder medewerking toegezegd in de publieke taken, zoals vergunningverlening en veiligheid.
“Het Eurovisie Songfestival 2020 wordt wat ons betreft het meest duurzame, sociale en innovatieve festival ooit”, zegt wethouder Klaas Verschuure (economische zaken). “Jaarbeurs heeft het initiatief genomen en al snel sloten veel andere enthousiaste partijen uit de stad zich aan. Dat laat de kracht van de stad zien om dit evenement te organiseren.” Jaarbeurs zal voor het festival een speciale tent (Grand Arena) opzetten waar de optredens plaatsvinden en daarnaast gebruik maken van de eigen zalen. “Al meer dan honderd jaar organiseren wij aantrekkelijke evenementen om mensen hun passie te laten beleven”, zegt Albert Arp, CEO van Jaarbeurs. “Voor het Eurovisie Songfestival slaan we de handen ineen met de gemeente en andere partners om hier een groot feest van te maken en mensen in binnen- en buitenland met elkaar te verbinden.”
De organisatie van het Songfestival is in handen van NPO, Avrotros en de NOS, in samenwerking met European Broadcasting Union. Zij bepalen in augustus in welke Nederlandse stad het Songfestival volgend jaar plaatsvindt. Nederland is gastland omdat Duncan Laurence dit jaar de editie in Tel Aviv won.

Cookieinstellingen