In de Maliebaan heeft de gemeentelijke dienst voor openbare werken op verzoek van de verkeersdienst van de politie een aantal parkeervakken veranderd: automobilisten dienen hier achteruit de vakken in te rijden. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op woensdag 22 september 1965.
Het is de bedoeling dit systeem voor de hele Maliebaan en later ook in andere straten in de stad in te voeren. Men heeft nu een gedeelte veranderd dat juist aan een opknapbeurt toe was. Zodra ook op andere plaatsen in de Maliebaan het wegdek verbeterd dient te worden, zal men ook daar de vakken andersom aanleggen.
Als voordelen noemt de politie dat de manoeuvre van het parkeren veel minder gevaarlijk wordt voor andere weggebruikers. En de parkeerders zelf kunnen veel gemakkelijker wegrijden door een beter uitzicht op het verkeer.
Dit systeem kan men alleen maar toepassen in straten met eenrichtingsverkeer. Een nadeel is dat bij de schuin geprojecteerde vakken (uiteraard ongeacht of men nog 'ouderwets' vooruit parkeert of volgens het nieuwe achteruitsysteem) minder auto's kunnen worden geplaatst dan bij haaks op de rijbaan parkeren. Dat scheelt zo'n 25 procent.
In andere straten, waar het aantal te parkeren auto's nogal er op aankomt - zoals het Lucas Bolwerk - zal deze vermindering van de parkeercapaciteit wellicht een rem zijn op de invoering van achteruit parkeren. Aan de andere kant echter wordt ook op het Lucas Bolwerk wel achterstevoren geparkeerd om gemakkelijker te kunnen wegrijden, maar dan vergt het inrijden soms zoveel ruimte voor de manoeuvrerende automobilist dat de gehele wegbreedte in beslag wordt genomen.