Deze herfst begint het grote werk van de ombouw van het verkeersplein Oudenrijn tot een vrije kruising der autowegen. Dan zullen de 50.000 automobilisten, die dagelijks het verkeersplein passeren, met eigen ogen kunnen zien dat er gewerkt wordt aan Nederlands verkeersknooppunt Nr. 1. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op woensdag 29 juli.
De
plannen voor een kruising door middel van een viaduct en ronde
verbindingswegen voor het afslaand verkeer - door hun vorm aangeduid
als een 'klaverblad' - dateren al van enige jaren geleden. Maar tot
nu toe, zeggen de weggebruikers, hebben wij van een komende
verbetering niets gemerkt. Dat is echter niet juist, want de
voorbereidingen tot de verbouwing van het plein zijn nu bijna gereed.
Die
voorbereidingen hebben bestaan uit waterbouwkundige werken. 't Nieuwe
klaverblad immers wordt vele malen groter dan het verkeersplein nu
is. Het gaat een oppervlakte beslaan van ruwweg de helft van de
Utrechtse binnenstad!
Het
grote probleem, waarmee de ingenieurs van Verkeer en Waterstaat
worstelen, is dat viaduct, afslaande wegen en klaverbladwegen gebouwd
moeten worden zonder dat het bijzonder drukke verkeer in de knel
komt. Zij kunnen hun wegenbouwmachines, leidingen, materialen en wat
er nog meer bij de aanleg komt kijken, niet daar neerzetten waar zij
dat willen. Steeds moeten zij bedenken: per dag moeten er 50.000
auto's door - en op topdagen wel 70.000.
De
schatting is dat het hele werk eerst in 1968 klaar zal komen. De
kosten zijn formidabel: dit stukje weg gaat ten minste vijftien
miljoen gulden kosten.