Utrecht 60 jaar terug: een 'klaverblad' bij verkeersplein Oudenrijn

29 jul , 14:07 Geschiedenis
een klaverblad bij oudenrijn

Deze herfst begint het grote werk van de ombouw van het verkeersplein Oudenrijn tot een vrije kruising der autowegen. Dan zullen de 50.000 automobilisten, die dagelijks het verkeersplein passeren, met eigen ogen kunnen zien dat er gewerkt wordt aan Nederlands verkeersknooppunt Nr. 1. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op woensdag 29 juli.

De plannen voor een kruising door middel van een viaduct en ronde verbindingswegen voor het afslaand verkeer - door hun vorm aangeduid als een 'klaverblad' - dateren al van enige jaren geleden. Maar tot nu toe, zeggen de weggebruikers, hebben wij van een komende verbetering niets gemerkt. Dat is echter niet juist, want de voorbereidingen tot de verbouwing van het plein zijn nu bijna gereed.
Die voorbereidingen hebben bestaan uit waterbouwkundige werken. 't Nieuwe klaverblad immers wordt vele malen groter dan het verkeersplein nu is. Het gaat een oppervlakte beslaan van ruwweg de helft van de Utrechtse binnenstad!

Het grote probleem, waarmee de ingenieurs van Verkeer en Waterstaat worstelen, is dat viaduct, afslaande wegen en klaverbladwegen gebouwd moeten worden zonder dat het bijzonder drukke verkeer in de knel komt. Zij kunnen hun wegenbouwmachines, leidingen, materialen en wat er nog meer bij de aanleg komt kijken, niet daar neerzetten waar zij dat willen. Steeds moeten zij bedenken: per dag moeten er 50.000 auto's door - en op topdagen wel 70.000.
De schatting is dat het hele werk eerst in 1968 klaar zal komen. De kosten zijn formidabel: dit stukje weg gaat ten minste vijftien miljoen gulden kosten.