Utrecht 60 jaar terug: minder doden in verkeer door maximum snelheid

Foto: UN 24-04-1964

De invoering van de maximum snelheid in Utrecht heeft in zeer grote mate bijgedragen tot verhoging van de verkeersveiligheid. Dat meldt het Utrechtsch Nieuwsblad op vrijdag 24 april 1964.

Hoewel de verkeersintensiteit sterk is toegenomen, zelfs de laatste jaren is verdubbeld en ook het aantal ongelukken daarmee gelijke tred hield, zijn er veel minder mensen in het verkeer om het leven gekomen na de invoering van de maximum snelheid, dan in een gelijke periode daarvoor. Dit blijkt uit een overzicht van het aantal dodelijke ongelukken in Utrecht, dat betrekking heeft op de laatste tien jaar. In totaal verloren in deze periode 229 mensen het leven in het verkeer.
Het overzicht wordt verdeeld in twee tijdvakken van elk vijf jaar. Het eerste van 1954 tot 1958 en het tweede van 1959 tot 1963. De Amsterdamsestraatweg met de vele kruispunten was tot 1958 bijzonder gevaarlijk voor weggebruikers. Ongelukken kostten toen zeventien mensen het leven.
Als tweede straat en kruising , waar na de Amsterdamsestraatweg de meeste dodelijke aanrijdingen plaats vonden, volgt in deze trieste statistiek de kruising Biltstraat-Kruisstraat-Bekkerstraat. Hier werden elf weggebruikers dodelijk gewond. Op de Vleutenseweg vielen vijf mensen aan het verkeer ten offer.
Een aanmerkelijke daling van deze dodelijke ongelukken valt te constateren na de invoering van de maximum snelheid. Op de Amsterdamsestraatweg gebeurden in de periode 1959-1963 vier dodelijke ongelukken, in de Biltstraat nabij de kruising Kruisstraat-Bekkerstraat werd één weggebruiker dodelijk gewond, terwijl op de Vleutenseweg geen slachtoffers te betreuren waren.
De plaatsing van verkeerslichten in de Biltstraat en de vermindering van snelheid van motorvoertuigen in de stadswijken heeft er duidelijk toe bijgedragen dat in genoemde straten en op de kruispunten de veiligheid is toegenomen. Als scherpe tegenstelling tot deze verbeterde cijfers steekt de Kanaalstraat af. In de periode voor de invoering van de maximum snelheid verloren in deze straat met zijn vele kruisingen drie mensen het leven, terwijl in de laatste jaren negen mensen werden gedood.

Cookieinstellingen