De gemeente Utrecht heeft de afgelopen periode stappen gezet om de wachttijden voor Hulp bij Huishouden terug te dringen. In de noordelijke helft van de stad is er nu al bijna een jaar geen sprake van een wachtlijst: inwoners krijgen daar ondersteuning zonder vertraging. In de zuidelijke helft is het aantal wachtenden en de wachttijd aanzienlijk verlaagd, van 18 naar maximaal 3,5 maanden. Die verbetering is het resultaat van een gerichte aanpak die Utrecht in 2022 startte, na een toename van wachtenden waardoor de ondersteuning voor inwoners te laat op gang kwam.
Wethouder Linda Voortman (Wmo en Welzijn): “Hulp bij Huishouden is voor veel Utrechters essentieel om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Het is belangrijk dat mensen die deze ondersteuning nodig hebben, die ook snel en betrouwbaar krijgen. Goed om nu te zien dat de maatregelen die we drie jaar geleden hebben ingezet, hun vruchten afwerpen. Die koers zetten we door, zodat álle inwoners die ondersteuning nodig hebben, die ook tijdig krijgen.”
Ruim 6.000 Utrechters krijgen ondersteuning via Hulp bij Huishouden. De afgelopen jaren is het aantal inwoners dat moest wachten op hulp sterk afgenomen. In september 2022 stonden nog 647 mensen op de wachtlijst. Nu zijn dat er nog zo’n 50.
In gebied Noord (o.a. Overvecht, Zuilen, Ondiep) ontvangen inwoners deze ondersteuning binnen de gebruikelijke vier weken. In gebied Zuid (o.a. Kanaleneiland, Leidsche Rijn, Noordoost) is het aantal wachtenden de afgelopen periode licht gestegen, maar is de maximale wachttijd fors gedaald: van een piek van 18 maanden naar nu 3,5 maand. Momenteel wacht 97% van de inwoners daar minder dan drie maanden op hulp.
De kortere wachttijd is het gevolg van meerdere gerichte maatregelen. Sinds 2022 werkt de gemeente met vier vaste zorgaanbieders: twee per stadsgebied. Die wijkgerichte aanpak zorgt voor ondersteuning dichterbij huis, en een betere samenwerking tussen aanbieders. Zo zijn aanbieders samen personeel gaan werven in wijken waar dat het hardst nodig is. Ook riep de gemeente inwoners op om te kijken wat zij (met ondersteuning uit hun omgeving) tijdelijk zelf konden doen, zodat de beschikbare ondersteuning beschikbaar blijft voor de inwoners die dat het hardst nodig hadden.
In de tussentijd kregen Utrechters die langer dan drie maanden moesten wachten, alvast om de week hulp in huis. Dat was een tijdelijke overbrugging, bedoeld om te voorkomen dat problemen van deze inwoners zich verder opstapelen.