Patiënten met relatief eenvoudig en stabiel letsel, zoals bijvoorbeeld een verzwikte enkel of gebroken teen, hoeven voortaan niet meer op nacontrole te komen in het Diakonessenhuis. Na hun bezoek aan de Spoedeisende Hulp herstellen zij nu thuis met behulp van de
Virtual Fracture Care app .
SEH-arts David Baden vertelt: ‘’Wekelijks komen zo’n zestig patiënten op onze SEH met kneuzingen of breuken waarvoor geen gips nodig is. In de oude situatie moesten al deze patiënten na een week terugkomen op controle, terwijl deze letsels eigenlijk meestal goed herstellen. Door de Virtual Fracture Care methode is deze controleafspraak niet meer nodig. Patiënten herstellen nu thuis met behulp van de app. Dat scheelt onnodige ziekenhuisbezoeken en dus tijd, reiskosten en vrije dagen voor de patiënt. Voor ons ziekenhuis betekent dit dat we meer ruimte hebben voor behandeling en controle bij andere patiënten.’’
Om thuis goed te herstellen, is de juiste begeleiding en ondersteuning aan patiënten belangrijk. De patiënten worden eerst op de SEH behandelt aan hun letsel. Hier krijgen zij in plaats van gips nu een brace of verband welke ze uiteindelijk zelf kunnen verwijderen. Na behandeling op de SEH krijgen de patiënten duidelijke uitleg over het herstellen met de Virtual Fracture Care app. In deze app vinden zij informatie over het letsel, instructievideo’s en oefeningen. Naast de app is van elk letsel ook een folder met extra informatie beschikbaar. Als er thuis toch vragen of problemen zijn, kunnen patiënten bellen met een speciaal telefoonnummer: de Breuklijn. De specialisten van de Gipskamer van het Diakonessenhuis helpen de patiënten telefonisch. Als het nodig is, wordt alsnog een controleafspraak gemaakt.
De Virtual Fracture Care methode is in 2020 ontwikkeld door het Amsterdamse OLVG. Inmiddels werken twaalf ziekenhuizen in Nederland volgens deze methode. Dit leverde al veel positieve ervaringen op. Dies den Outer, gipsverbandmeester: ‘’Dat werkt erg fijn. Hierdoor garanderen we niet alleen binnen ons ziekenhuis, maar ook daarbuiten dezelfde zorg en behandeling voor patiënten. De aangesloten ziekenhuizen kijken regelmatig met elkaar of en hoe de app en de behandeling eromheen nog beter kan. Zo blijf je kwaliteit garanderen.’’