Online marketing onverminderd populair bij Utrechtse bedrijven

Foto: Tima Miroshnichenko

Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat consumenten hun aankopen steeds vaker online doen. In 2023 kocht een kleine tachtig procent van de mensen een product via het internet. Het toont aan hoe belangrijk het voor bedrijven is om zichtbaar te zijn op het web. Niet alleen in de zoekmachine, maar bijvoorbeeld ook op sociale media. Het voordeel van sociale media is dat de consument de interactie aan kan gaan met een organisatie.

Veel Utrechtse bedrijven kiezen bij de toepassing van online marketing voor een specialist op dit vlak. Een marketingbureau uit Utrecht inschakelen verkleint het risico op een inefficiƫnte strategie of fouten in de uitvoering van bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie. Het zou leiden tot onnodig hoge kosten en een verspilling van tijd. Zelf voldoende kennis opbouwen is vaak niet mogelijk, daar de core business van de organisatie door moet blijven gaan.

Strategie uitwerken met de laatste trends in online marketing
Bij het inschakelen van een online marketing bureau is het uitwerken van een strategie doorgaans de eerste stap. Houd hierbij rekening met de laatste trends op het gebied van online marketing. Een goed voorbeeld hiervan is de toepassing van kunstmatige intelligentie. Met kunstmatige intelligentie kunnen consumenten sneller geholpen worden, wat de kans verkleint dat zij vroegtijdig afhaken. Denk aan de toepassing van een chatbot op de eigen website.

Ook de toepassing van user generated content (UGC) is populair tegenwoordig. Vertaald naar het Nederlands komt dit neer op het vergroten van de naamsbekendheid van de eigen organisatie, aan de hand van door consumenten geplaatste content. Denk aan een foto van een product op sociale media, een review in de zoekmachine, enzovoorts.

Snelle veranderingen in zoekmachines
Het uitdagende van het op correcte wijze toepassen van online marketing is het gegeven dat onder meer de manier waarop websites in de zoekmachine worden getoond voortdurend wisselt. Voor bedrijven is het belangrijk om zoekmachine optimalisatie als een doorlopend proces te zien. Het continu bijsturen van de gekozen strategie helpt hoge posities in de zoekresultaten te bemachtigen en vervolgens te behouden.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een gemiddelde gebruiker van de zoekmachine uitsluitend naar de eerste drie tot maximaal vijf resultaten kijkt. De kans is groot dat de gebruiker het antwoord op zijn of haar vraag op een van deze vijf websites vindt. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de gebruiker al snel geneigd om de gebruikte zoekwoorden aan te passen.

Cookieinstellingen