Een B&B runnen. Meer dan een hobby met passie.

Foto: Weltevree Colours

Het eerste jaar is voorbijgevlogen voor B&B Rimpelaar N°71. Met een goed gevoel kijken Patrick van Wel en Mireille Jansen terug. De eerste zomer hadden zij meteen een volle bezetting. In het laagseizoen erna elk (lang) weekend gasten. Nu het nieuwe toeristische hoogseizoen weer voor de deur staat, maken zij zich weer op voor een druk voorjaar en een volle zomer. Het zwembad komt weer uit zijn winterslaap, de tuin wordt zomerklaar gemaakt en de huisjes ondergaan hun eerste opknapbeurt. Alles om klaar te zijn voor de nieuwe stroom gasten. Voor de drukte begint, was er nog kort tijd voor een paar vragen.

Wie zijn jullie gasten?
Onze gasten komen van heinde en ver. Van Groningen tot Limburg. Of uit Duitsland, België en zelfs Italië. Ook zoeken ze vooraf heel gericht op zwembad of wellness. Onze meeste gasten zijn op zoek naar net dat beetje meer. Goede reviews spelen daarbij een hele belangrijke rol.

Vraagt het nieuwe hoogseizoen om veel voorbereidingen?
Ach, wat is veel? Natuurlijk is er na één jaar nog niks versleten. Maar er zijn wel kleine gebruikerssporen. Butsje hier en een kleine beschadiging daar. Een zoompje los van het dekbedovertrek. Dat soort dingen. Die kleinigheidjes willen we opknappen voor het hoogseizoen zich weer aandient. Je wilt dat het er op en top uit blijft zien. Dat betekent dat je kien moet zijn op kleine dingen zoals het befaamde haakje wat wordt gemist in het bekende B&B programma op TV.

Gaan jullie nog dingen aanpassen?
Afgelopen jaar is gebleken dat ons reguliere ontbijt zo goed beviel dat we de andere ontbijtsoorten niet meer standaard op ons menu hebben staan. We variëren zo uitgebreid in ons reguliere ontbijtaanbod, zeker als mensen langer bij ons verblijven, dat die ontbijtkeuze niet echt nodig blijkt. Eerder hadden we bedacht onze wellness alleen in de wintermaanden aan te bieden. Dit laten we, gezien de enorme vraag, in de zomermaanden gewoon doorlopen.

Is het runnen van een B&B een hobby met passie?
Het runnen van een B&B is niet alleen een hobby. Het is zeker belangrijk om dit werk met liefde en passie te doen. Anders red je het niet. Je moet echt dat beetje meer willen bieden. Alleen met een bed en een ontbijt kom je er tegenwoordig niet meer. Het runnen van een B&B is namelijk echt een beroep. Weliswaar aan huis maar dan 24 uur per dag. Voor en zodra er gasten zijn, ben je continu in beweging. Wassen, strijken, opruimen, poetsen, inkopen doen, ontbijt verzorgen, aandacht hebben voor PR en marketing, administratie voeren, boekingen regelen, etc. Een B&B er ‘even bij doen’ bestaat al lang niet meer.

Een B&B hebben, lijkt dus eigenlijk op een hotel runnen?
De B&B branche is in de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd en is inderdaad steeds meer op de hotelbranche gaan lijken. Dat vraagt om meebewegen. Veel gasten ruilen nu zelfs de luxe van een groot hotel in voor de vele extra mogelijkheden en de persoonlijke aandacht van de kleinschalige B&B’s. Ook voor zakelijke overnachtingen. Als je daar niet goed op inspeelt, sla je de plank mis en verlies je klanten. Vroeger kon je een B&B op de kaart zetten met een zelfgemaakte jam of een eitje uit de eigen kippenren. De gedeelde douche en slaapkamer in huis werden voor lief genomen. Gasten zoeken tegenwoordig steeds vaker de kleinschaligheid in combinatie met de bekende luxe die ze gewend zijn uit hotels. Dat legt de lat extra hoog. Als dan dat ene haakje dan ontbreekt, krijg je juist dát als tip mee als gasten vertrekken. Dat zal in een hotel minder gemakkelijk gebeuren.

Waarderen gasten die extra aandacht?
Door de professionalisering vergeten toeristen wel eens dat ze bij mensen thuis komen overnachten. Ze verwachten als gast soms zelfs meer dan van een hotelovernachting. Gelukkig vinden wij dat juist een enorme uitdaging. We willen juist dat het verblijf bij ons nog leuker is dan in een hotel. Mensen voor een dag, weekend of week uit de ratrace van het leven halen en met een blij en gelukkig gevoel naar huis sturen. Dat is waar wij het voor doen. Dat wordt gevoeld én erg gewaardeerd!

Wat kan een B&B eigenaar nog meer betekenen voor gasten?
Gasten hebben regelmatig, anders dan bij een hotelovernachting, bijzondere wensen. Ze willen bijvoorbeeld een aanzoek doen tijdens hun verblijf, hun eerste huwelijksnacht doorbrengen of een speciaal moment met vrienden onder elkaar vieren. Ze vragen dan of we een verblijf op maat kunnen bieden. Erg leuk natuurlijk om aan dit soort verzoeken mee te werken. Een regulier ontbijt wordt dan een honeymoonontbijt. Tijdens een vriendschapsweekend zorg je dat je de vrienden met elkaar kunnen doorbrengen zonder andere gasten. Bijzondere momenten, vragen om bijzondere oplossingen!

Wat is het meest bijzondere moment van het afgelopen jaar?
Oef, dat zijn er veel. De huwelijksaanzoeken of het bijzondere rouwweekend van een familie. Er zijn staan veel momenten op ons netvlies. Wat ons wel erg is bijgebleven, is het verblijf van een jong gezin dat door omstandigheden niet naar hun geliefde Italië kon afreizen. Zij zochten een plek waar ze konden uitrusten, zwemmen, relaxen en waar moeder kon revalideren. ‘s Avonds mocht er gezwommen worden in het verlichte zwembad. Magisch! Elke ochtend hadden we een kleine verrassing met als afsluiter een Italiaans ontbijt. Die kleine beetjes extra zorgden ervoor dat na een week genieten de tranen over de wangen rolden van blijdschap. Daar doe je het voor: kleine momenten groots maken.

Waarom worden B&B’s steeds duurder?
Bij een hotel gelden de wetten van de grote getallen. Inkoopafspraken met horecagroothandels, afspraken met energieleveranciers of lastminute aanbiedingen voor de helft van de prijs, enz. Dat is voor een B&B anders. Bij een B&B moet alles een-op-een ingekocht én verbruikt worden. Hier kun je geen grote hoeveelheden (glutenvrij)brood, fruit en beleg in opslag nemen. De gast verwacht terecht dat alles vers is en op zijn of haar wenken bediend wordt. Een B&B lijkt in die zin meer op een 5-sterren hotel. Dat de wereld er in het afgelopen jaar anders is gaan uitzien, werkt helaas ook niet in het voordeel van de prijzen. De energieprijzen zijn enorm gestegen. Supermarkten hebben hun prijzen fiks verhoogd. Ook staat inmiddels de prijs van graan onder druk. De kosten stijgen helaas de pan uit. De tijd dat je onder €100 van een overnachting kon genieten, ligt helaas al enige tijd achter ons. Dat een B&B niet meer zonder annuleringsvoorwaarden kan, is daar ook een gevolg van.

Jullie slogan is “Net even anders”. Waar blijkt dat uit?
Wij zien elke gast als een nieuwe gast. Natuurlijk hebben we na een jaar wel aardig in de smiezen hoe gasten hun verblijf graag zien. Toch proberen we bij iedereen, elke keer weer opnieuw, een persoonlijke snaar te raken. Tijdens de eerste kennismaking merk je vaak al meteen wat een gast belangrijk vindt of wat er gewaardeerd wordt. Juist op die kleine punten leggen we dan nadruk tijdens het verblijf, zodat iedereen de personal touch ervaart. Daarnaast ligt de lat bij ons op alle fronten hoog. We streven bijvoorbeeld naar optimale hygiëne, voldoende koffie en thee in de huisjes, schone bedden, goed werkende Wi-Fi, veilig gebruik van e-bikes, relaxte sauna en jacuzzi en een perfect ontbijt. Dat lijkt wellicht vanzelfsprekend maar wij weten inmiddels dat het dat zeker niet is. Het runnen van een B&B is echt meer dan het hebben van een passie. Het is, ook onder tijdsdruk, heel hard werken. Maar na elke tevreden gast weer altijd alle effort en moeite waard!

Welke tip willen jullie aan andere B&B eigenaren geven?
Los van alle ‘gewone’ belangrijke dingen zoals een fris en schoon verblijf? Blijf altijd jezelf! Juist jouw persoonlijke benadering zorgt voor terugkerende gasten. Een bed en ontbijt zijn misschien nog na te bootsen van andere B&B’s maar jouw eigen persoonlijkheid is uniek en maakt een groter onderscheid dan je wellicht vermoed.

Hoe kunnen gasten B&B Rimpelaar N°71 vinden?
Wij hebben een eigen website www.N71.nl. Ook hebben we een account via de boekingssite www.bedandbreakfast.nl. Natuurlijk zijn we ook te vinden op social media zoals Facebook, Instagram en YouTube. Via de site kunnen onze gasten boeken. Gewoon bellen via 06 – 508 46 336 mag natuurlijk ook. Dan beantwoorden we alle vragen en helpen we ze bij het boeken.

Cookieinstellingen