Het Utrechtse vrijetijdsaanbod wordt onder de provinciebewoners mager beoordeeld. De provincie komt niet verder dan een negende positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies. Op ‘hun’ Dierenpark Amersfoort is de Utrechtse bevolking echter apetrots. De dierentuin wordt sterker omarmd dan het Spoorwegmuseum, Ouwehands Dierenpark en de Domtoren. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De Vakantiebeurs en Utrecht Pride zijn de belangrijkste evenementen van de provincie.
Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt. In Utrecht is dit vooral zichtbaar voor de Vakantiebeurs en Utrecht Pride. Niet gek dat ook de provincie deze evenementen ondersteunt. Het Utrechtse hart gaat echter het hardst kloppen van Dierenpark Amersfoort.’
Vrijetijdsorganisaties met sterkste draagvlak onder Utrechtse provinciebevolking in 2024
Vooral sportsector scoort zwak
Met Dierenpark Amersfoort, het Spoorwegmuseum en Ouwehands Dierenpark huisvest Utrecht weliswaar nationale topmerken, maar over het geheel krijgt het vrijetijdsaanbod toch een magere beoordeling van de provinciebevolking. Utrecht komt niet verder dan een 9e positie in vergelijking met de andere Nederlandse provincies. Vooral de Utrechtse sportsector scoort zwak.
Beerda: ‘In de Utrechtse top tien van populairste vrijetijdsorganisaties staat FC Utrecht op plaats acht. Ook hun Stadion Galgenwaard neemt een prominente, dertiende positie in. Op de 28e plaats volgt SV Kampong en in de onderste regionen van de ranglijst staan de amateurvoetbalverenigingen DOVO, G.V.V.V. en VV Jonathan. De meeste provincies hebben een veel sterker aanbod van clubs en accommodaties. Om de trots op de eigen provincie een boost te geven, zou het goed zijn als de sportsector meer aandacht krijgt vanuit de provincie.’
Provincies met sterkste vrijetijdsaanbod in 2024 volgens eigen inwoners (+ positie in 2023)
Onderzoek onder 191.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.