Onderhoudswerkzaamheden Stadhuis Utrecht

18 nov , 16:16 Stadsnieuws
201125200627bvsetten stadhuisoranje01 1125x750bas vsetten1
Bas van Setten
De gemeente Utrecht gaat onderhoud uitvoeren aan de buitenkant van het Stadhuis. Het gaat om het schuren en schilderen van ramen, deuren en kozijnen, en – indien nodig – om reparaties aan de gevels. De werkzaamheden starten in de week van 25 november en lopen tot juni 2025. Het Stadhuis blijft tijdens het onderhoud bereikbaar en geopend zoals gebruikelijk.
Wethouder Dennis de Vries (Vastgoed): “Het Stadhuis is een belangrijke plek in onze stad. Het is het hart van de Utrechtse democratie, maar ook als gebouw is het bijzonder. Het is een Rijksmonument en zo’n tweehonderd jaar oud – sommige onderdelen zijn zelfs nog veel ouder. We hebben de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen, zodat ook de volgende generaties volksvertegenwoordigers er kunnen blijven vergaderen, en er bijvoorbeeld ook getrouwd kan blijven worden. Regelmatig onderhoud hoort daarbij.”
Fasering werkzaamheden
Het werk vindt plaats aan de buitenkant van het gebouw. Ramen, deuren en kozijnen worden geschilderd en als het nodig is worden er reparaties aan de gevels uitgevoerd. De werkzaamheden gebeuren in fasen. Er wordt gestart met onderhoud aan de gevel aan de kant van de Korte Minrebroederstraat. Daarvoor worden de steigers gebruikt die er nu al staan; die steigers zijn gebouwd nadat eind 2023 een stuk natuursteen van de gevel afbrak. Die schade is inmiddels hersteld, maar normaal onderhoud moet nog plaatsvinden. Ook de gevel aan de zijde van het Oudkerkhof wordt in de eerste fase aangepakt. De verwachting is dat deze werkzaamheden eind januari 2025 zijn afgerond. In de volgende fase wordt de gevel aan de Stadhuisbrug aangepakt, als dat is afgerond – naar verwachting in maart 2025 – volgt de gevel aan de Ganzenmarkt.
Het werk heeft geen beperkingen voor de bereikbaarheid en openstelling van het Stadhuis. Wel kan er enige geluidshinder worden ervaren. Er is afgesproken dat er op donderdagen – als de raad vergadert – geen geluidsoverlast zal zijn.
Het laatste grote onderhoud was in 2018 en 2019. Aannemers Elk BV en Klomp BV voeren nu het werk uit.