LOOS introduceert verpakkingsloze buurtwinkel op afspraak

24 okt , 11:31 Stadsnieuws
croeselaan met fietser

LOOS, de verpakkingsvrije buurtwinkel op wielen, heeft deze zomer haar service uitgebreid. Vanaf nu kunnen inwoners van Utrecht, ook in WIJK X, het vrolijke busje ook op afspraak in hun straat laten komen. “Zo maken we duurzame boodschappen nu echt voor heel Utrecht toegankelijk.", aldus Laurens Kok, een van de oprichters.

LOOS timmert al een tijdje aan de weg om verpakkingsvrij boodschappen door heel Utrecht toegankelijk te maken. Ze zijn deels bekend van hun winkel PUUR&LOOS, maar vooral van hun vrachtfiets die tot vorig jaar over de fietspaden van Utrecht reed. De fiets is  begin dit jaar ingeruild voor een elektrisch busje, die de liefkozende naam Sparky heeft gekregen. Met Sparky waren ze al te vinden op de dinsdagmarkt op het Smaragdplein of bij een van hun stops op hun wekelijkse zaterdagroute, maar vanaf nu is het ook mogelijk om de LOOS op afspraak in je straat te krijgen.
"We hebben gemerkt dat er een groeiende behoefte is aan verpakkingsvrije boodschappen, maar weten ook dat onze huidige routes en markten niet altijd goed in de drukke schema’s van onze klanten passen," vertelt medeoprichter Jiske de Jong. "Ook kunnen we met onze vaste routes maar een beperkt deel van Utrecht bedienen. Met onze nieuwe dienst kunnen we echt heel Utrecht bereiken en zo nog meer mensen helpen om bewuste, plasticvrije boodschappen te doen."

Samen boodschappen doen

“De eerste maanden testen zijn heel positief ontvangen” vertelt Jiske enthousiast. “Het werkt precies zoals we het voor ogen hadden. Als we ergens op afspraak komen zien we dat onze klanten het vaak in een buurtapp hebben gezet, en dat de hele straat tegelijk hun boodschappen komt doen. Of dat buurtbewoners uit hun raam zien dat we in de straat staan, en dan nieuwsgierig even komen kijken wat er aan de hand is. We creëren daarmee naast een mogelijkheid om duurzaam je boodschappen te doen ook een gelegenheid om je buren te ontmoeten. Zo verbinden we buurten, hoognodig in deze tijd van online bestellingen en zelfscankassa’s. We bieden op verschillende vlakken echt een alternatief voor de groeiende anonimiteit in de supermarktbranche.”.

De volgende stap

LOOS heeft grote plannen. "Na drie jaar experimenteren hebben we een formule gevonden waarin we geloven," zegt Laurens. “Of je nu kiest voor onze markten, vaste routes, de winkel, of nu dus de afspraakservice: voor elk huishouden bieden we een manier om aangenaam en gemakkelijk verpakkingsvrij te winkelen. Onze uitdaging verschuift nu naar groeien, om het concept winstgevend te maken. Volgens onze berekeningen is dat absoluut haalbaar, we moeten het nu alleen nog bewijzen.” Voorlopig blijft LOOS zich richten op Utrecht, maar Laurens sluit uitbreiding naar andere steden niet uit: "Als het hier werkt, dan werkt het ook in andere steden!"

Hoe werkt het?

Op de website van LOOS kunnen bewoners een afspraak maken bij een van de vele haltes die door de stad verspreid zijn. “Er staan al ruim 80 verschillende haltes op de website” zegt Laurens, “maar er is ook de mogelijkheid om via onze website een voorstel te doen voor een nieuwe halte. Zo hebben we al een heel aantal mooie plekken kunnen toevoegen aan onze kaart, want wie kent de wijk nou beter dan degene die er woont? Ons streven is voor elke Utrechter een halte binnen 200 meter van hun huis te hebben.”

Een suggesties doen voor een halte of een afspraak maken kan op loosutrecht.nl. Hier vind je ook een overzicht van alle vaste plekken van LOOS, en het volledige assortiment.