Wethouder Eelco Eerenberg lanceerde gisteren in Utrecht de eerste wereldwijde metselrobot voor hoogbouw. Deze mijlpaal werd gevierd in combinatie met het bereiken van het hoogste punt van gebouw Okinawa waarin 165 sociale huurwoningen worden gerealiseerd.
Woningcorporatie Portaal kondigde ook aan dat zij prioriteit geven aan het realiseren van extra betaalbare woningen in Baunei, de derde fase in Cartesius. In Baunei worden 418 betaalbare huurwoningen met een Gemengd Wonen concept gerealiseerd.
Hoogste punt Okinawa
De 165 sociale huurwoningen zijn onderdeel van de tweede fase in Cartesius waar in totaal 770 nieuwe woningen worden gerealiseerd die in 2026 worden opgeleverd. In Okinawa komt een Gemengd Wonen concept van Portaal. Dit is een woonvorm waarbij bewoners met en zonder woonbegeleiding er bewust voor kiezen om in georganiseerd verband samen te wonen. De bewoners die begeleiding nodig hebben krijgen dat van De Tussenvoorziening en Abrona, om zo weer mee te doen aan de maatschappij.
Sander Heinsman, bestuurder Wooncorporatie Portaal: “Wij zijn heel blij dat we nu al het hoogste punt hebben bereikt van Okinawa met de eerste 165 sociale huurwoningen in Cartesius en dat we samen met het consortium en de gemeente Utrecht prioriteit geven aan het realiseren van de volgende 418 nieuwe woningen in de derde fase Banei. Hier gaan we 337 sociale huurwoningen en 81 woningen die geschikt zijn voor middenhuur realiseren. Er komen twee buurtkamers, woningen voor ouderen en een Gemengd Wonen concept waar we ook weer gaan samenwerken met de Tussenvoorziening.” Baunei wordt ontwikkeld door het Cartesius ontwikkelconsortium (MRP en Ballast Nedam Development), ontworpen door de Architekten Cie. en gebouwd door Heddes Bouw & Ontwikkeling.
Gemengd Wonen is inmiddels een onmisbare woonvorm om aandachtsgroepen zoals huurders met begeleiding, huurders die uitstromen uit de maatschappelijke opvang of beschermd wonen goed te laten landen in hun nieuwe woning en woonomgeving. Ook voorziet Gemengd Wonen in de behoefte van regulier woningzoekenden om te wonen in een buurt waarin buren betrokken zijn bij elkaar. In Okinawa komen 36 woningen voor mensen met een verstandelijke beperking die 24-uurs begeleiding krijgen van De Tussenvoorziening en Abrona, 24 woningen voor uitstroom uit de maatschappelijke opvang en de overige 105 woningen zijn bestemde voor reguliere sociale verhuur voor mensen die een goede buur willen zijn. In de maatschappelijke opvang verblijven mensen die (ook) een verstandelijke beperking hebben. Voor deze groep zijn bijna geen plekken waarbij ze de begeleiding kunnen krijgen die ze nodig hebben. Okinawa is eveneens ontwikkeld door het Cartesius ontwikkelconsortium (MRP en Ballast Nedam Development), ontworpen door EVA Architecten en de realisatie is in handen van Heddes Bouw & Ontwikkeling.
Metselrobot ROPAX
De ROPAX 2.0-metselrobot voor hoogbouw is sterk antwoord op de schaarste aan vaklieden in de bouwsector, vooral bij hoogbouwprojecten waar precisie en efficiëntie cruciaal zijn. Okinawa zal gedeeltelijk worden gemetseld door de metselrobot. Het is geen vervanging van vakmensen, maar zorgt voor een samenwerking op de bouwplaats, tussen mens en machine: de machine zorgt voor een snelle, efficiënte en duurzame productie, terwijl de metselaar zijn of haar ambacht kan blijven uitoefenen. Het feit dat deze robot niet alleen sneller werkt, maar ook aanzienlijk duurzamer is door minder mortel en steenafval te produceren, sluit aan bij de behoefte aan milieubewuste oplossingen in de bouw in Cartesius. De robot is ontwikkeld door ROPAX en werd doorontwikkeld in samenwerking met Heddes Bouw & Development, Ballast Nedam, en Laudy.
Het gebruik van de metselrobot biedt een duurzame inzetbaarheid van de metselaar en is een duurzame oplossing die verspilling van grondstoffen tegengaat. Mortel wordt heel precies en gedoseerd aangebracht. Zo gebruikt de robot 455 gram mortel per steen waar een traditionele metselaar 1.000 gram gebruikt. Ook produceert de metselrobot tot 70% minder steenafval. De PAX 2.0-metselrobot voor hoogbouwprojecten en biedt de volgende voordelen:
• Flexibele stenenbaan voor een groter werkbereik. • Meer mogelijkheden, zoals het metselen van terug liggende vlakken en het werken met geveldragers. • Sneller en nauwkeuriger door een combinatie van de nieuwste software en mechanische aanpassingen. • Verbeterde gebruikersvriendelijkheid, bijvoorbeeld door sneller digitaal profielen te stellen met templates en eenvoudiger schoon te maken.
Cartesius
Cartesius wordt een nieuwe stadswijk in Utrecht en is direct aan het station gelegen. Hier komen ruim 3.000 woningen en zijn biodiversiteiten duurzaamheid de basisvoorwaarden net als een overvloed aan ruimte tussen de verschillende elementen van de wijk. Ruimte om samen of in alle rust te wonen, te werken en te ontspannen; ruimte om te leven! Cartesius is niet zomaar een nieuwe buurt; het is een blauwdruk voor de stadswijk van de toekomst waar mensen samen langer gezond en gelukkig leven. Hier vind je het thuis dat bij je past, voor nu én in de toekomst, een thuis voor het leven.
In Cartesius Utrecht, de eerste Heart of Health gebiedsontwikkeling in de regio, wordt de wetenschappelijke theorie van de Blue Zones voor het eerst binnenstedelijk toegepast. De acht pijlers van het Cartesius concept zijn de dragers van de gebiedsontwikkeling. Cartesius is vanaf het begin internationaal toonaangevend. Belangrijk onderdeel van de stadswijk is het meten van interventies om zo een bijdrage te leveren aan een gezonde en duurzame leefomgeving en uiteindelijk de fysieke en mentale gezondheid voor mens en dier met een grotere bijdrage aan de aarde. Dit gebeurt aan de hand van de hard- en software: community, natuur& biodiversiteit, beweging, ontspanning & zingeving, duurzaamheid, mobiliteit, milieu en gezonde voeding.
Cartesius is een ontwikkeling van het Cartesius Ontwikkelconsortium MRP en Ballast Nedam Development in samenwerking met de Gemeente Utrecht en NS Stations, stedenbouwkundig en landschapsarchitect Mecanoo, EVA Architecten (Okinawa en de Cartesius Parking), Paul de Ruiter Architecten (Nicoya en Loma Linda), de Architekten Cie. (Baunei),projectmanagement in samenwerking met Drees & Sommer Netherlands, realisatie van fase 2 is in handen van Heddes Bouw &Ontwikkeling (het CAB, Okinawa, de parkeergarage) en Ballast Nedam West(Nicoya).