Gemeente Utrecht op zevende plek van minst veilige gemeente om te fietsen

04 sep 2023, 14:15 Stadsnieuws
accident 4713621 1920
pixabay
De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in De Bilt lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. De gemeente Utrecht staat met 7,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners op de zevende plek van de 10 minst veilige Utrechtse gemeenten om te fietsen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Ten opzichte van andere provincies is Utrecht relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 6,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt een stuk lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt De Bilt de minst veilige Utrechtse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 11,3 fietsongevallen per jaar. De 10 minst veilige Utrechtse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:
De Bilt: 11,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Woerden: 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Lopik: 8,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Woudenberg: 8,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Bunnik: 7,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Amersfoort: 7,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Utrecht: 7,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Veenendaal: 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Zeist: 6,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Utrechtse Heuvelrug: 6,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeente Oudewater blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 3 ongevallen per 10.000 inwoners.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Utrecht gaat het om 52,8% van alle fietsongelukken. Vooral in Veenendaal ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 70,8% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Bunschoten en Wijk bij Duurstede (beide 69,2%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”