Eerste cijfers mediawaarde Tour Utrecht binnen

15 dec 2015, 16:49 Stadsnieuws
wielrenner abseilt van domtoren tour de france tdf utrecht
Toerisme Utrecht

UTRECHT - De Grand Depart van de Tour de France deze zomer heeft een mediawaarde van circa 1,5 miljoen euro aan artikelen die verschenen zijn in internationale media. Dat meldt de Utrechtse Communicatie Kring op zijn site.

In werkelijkheid ligt het bedrag aanzienlijk hoger. De berekening van Toerisme Utrecht tot dusverre bestaat uit de waarde van 180 artikelen die in de internationale media zijn geschreven door journalisten die op uitnodiging van Toerisme Utrecht naar de Domstad kwamen. De waarde vertegenwoordigt een equivalent in euro's dat normaal gesproken aan advertenties in diezelfde media moet worden betaald. Niet meegenomen in de berekening zijn dus alle artikelen die geschreven zijn door media die niet op uitnodiging in de stad waren.Suzanne Canisius, coördinator Pers & Communicatie bij Toerisme Utrecht: "Daarnaast is bij de berekening alleen de printwaarde van de betrokken media meegenomen, dus exclusief de aandacht die online en via social media is gegeven aan de Grand Depart en Utrecht."

Compleet plaatje

Voor het maken van de berekeningen werkt Toerisme Utrecht samen met de Media Info Groep. Binnenkort komen de binnenlandse mediacijfers binnen naar aanleiding van het Utrechtse Tourbezoek. En in het voorjaar kan een compleet beeld van de mediaexposure over 2015 worden gegeven van alle aandacht voor Utrecht in internationale media, los van de Tour de France. Canisius: "De cijfers die wij nu hebben zijn al boven verwachting. Ze tonen aan dat ons beleid werkt om journalisten uit te nodigen in onze stad. We werken daarbij vaak samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en delen dan de kosten. De reiskosten worden betaald door het NBTC en de verblijfskosten door ons."

Bron: utrechtsecommunicatiekring.nl