De gemeente Utrecht wil de binnenstad en het stationsgebied beter met elkaar verbinden en doorgaand autoverkeer weren uit het centrum. Daarom sluit de gemeente in maart 2025 de Catharijnesingel blijvend af voor doorgaand auto- en motorverkeer. De afsluiting komt tussen de Stationsstraat en de Spoorstraat. Verder wil de gemeente de groeiende stroom fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en het stationsgebied veiliger en makkelijker laten oversteken.
De gemeente Utrecht verwacht de komende jaren een grote groei in het aantal inwoners. De groei van de stad leidt tot meer verkeer. “We maken de Catharijnesingel vrij van doorgaand verkeer, zodat het gebied zich kan concentreren op wat er werkelijk toe doet: bestemmingsverkeer, voetgangers en fietsers. Dit sluit aan bij onze doelen uit het Mobiliteitsplan 2040, waarin we streven naar een leefbare stad met ruimte voor groen, lopen en fietsen. Zo creëren we een levendige en verbonden binnenstad", zegt Lot van Hooijdonk, wethouder Mobiliteit.
Door geen doorgaand autoverkeer over de Catharijnesingel te laten rijden, kunnen voetgangers en fietsers makkelijker oversteken, vooral bij drukke plekken zoals Vredenburg en Mariaplaats. Zo ontstaat er een betere verbinding tussen het stationsgebied en de binnenstad. Minder auto's aan deze kant van de binnenstad levert ook meer ruimte op voor groen, lopen en fietsen. Daarnaast biedt het minder autoverkeer aan deze kant van de binnenstad ruimte voor andere projecten, zoals het opnieuw inrichten van het Westplein, de Amsterdamsestraatweg en de Zuidpoort.
Uitzonderingen en ontheffingen
De parkeergarages, winkels en woningen in en rond Hoog Catharijne blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer. De singel blijft open voor voetgangers, fietsers, nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, taxi’s, touringcars, brommers, logistiek en werkverkeer. Bewoners die direct naast de wegafsluiting wonen en een parkeerrecht hebben, kunnen later dit jaar een ontheffing aanvragen. Daarmee kunnen zij de singel blijven gebruiken.
Voorbereiding en planning
Tijdens de voorbereiding van dit project sprak de gemeente met betrokkenen, zoals bewoners, ondernemers en kantooreigenaren. Hieruit kwamen belangrijke verbeteringen, zoals ontheffingen voor omwonenden en het wachten met de invoering van de afsluiting tot na de feestdagen in december. Vanaf januari 2025 start de gemeente met de voorbereidingen op straat voor de afsluiting van de singel. De afsluiting zelf gaat in maart van start. Er komen verkeersborden, markeringen en camera's voor handhaving. De eerste twee maanden na de invoering is er een gewenningsperiode waarin automobilisten zonder ontheffing nog geen boete krijgen als ze door de afsluiting rijden. Verkeersregelaars begeleiden het verkeer in de eerste week. De gemeente monitort de nieuwe situatie en bekijkt of er aanpassingen nodig zijn.
Routes naar de binnenstad
Om de binnenstad bereikbaar te houden, zijn er voor autoverkeer twee routes naar de noordkant (Centrum-Noord) en zuidkant (Centrum-Zuid) van Hoog Catharijne. Voor de noordkant volgen automobilisten vanaf de A2 de borden Centrum-Noord en rijden via de Meernbrug, Graadt van Roggenweg en de Daalsetunnel naar bestemmingen zoals Wijk C en Tivoli Vredenburg. Voor de bestemmingen aan de zuidkant, zoals Hoog Boulandt en Mariaplaats, volgen automobilisten vanaf de A12 de borden Centrum-Zuid via de Europalaan en Balijelaan.