In Utrecht wordt 30 km per uur rijden de nieuwe norm. Wethouder Lot van Hooijdonk trapt op de Oriconodreef daarom de campagne ‘030 gaat voor 30!’ af, om aandacht te vragen voor deze maximale snelheid. De gemeente gaat op zoveel mogelijk wegen in Utrecht een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur hanteren. Dat is veiliger voor iedereen. Bovendien ontstaan er na herinrichting van straten meer ruimte voor bijvoorbeeld groen, buitenspelen en terrassen.
Wethouder Lot van Hooijdonk: “Door steeds meer straten in te richten als 30 kilometer per uur, maken we de stad niet alleen verkeersveiliger, maar ook leefbaarder. Zo is er op de Orinocodreef nu meer ruimte om veilig te fietsen, als voetganger de straat over te steken en zijn er 25 nieuwe bomen en meer planten in de straat teruggekomen.”
De campagne trapt af op de Orinocodreef in Overvecht, waar de straat onlangs is heringericht als fietsstraat met een aangepaste maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Veilig Verkeer Nederland (VVN) geeft hier een remwegdemonstratie om het effect van snelheid op de remafstand van een auto te laten zien. De VVN-instructeur toont hoe lang de remweg is bij een snelheid van 30 km/uur en vervolgens bij 50 km/uur. Op deze manier wordt voor iedereen duidelijk dat te hard rijden in een woonwijk levensgevaarlijk is.
Samen met leerlingen van basisschool De Kleine Prins en buurtbewoners onthult wethouder Lot van Hooijdonk ook een nieuw verkeersbord. Dit bord reist de komende jaren door Utrecht om aan te geven dat een straat is omgezet naar 30 kilometer per uur. Het bord maakt deel uit van een grotere communicatiecampagne waarmee de gemeente inwoners en bezoekers informeert dat 30 kilometer per uur in Utrecht de norm wordt. Wanneer een straat wordt aangepast naar deze lagere snelheid kunnen bewoners een pakket aanvragen waarmee ze kunnen vieren dat hun straat verkeersveiliger is geworden.
Steeds meer straten 30 kilometer per uur
Steeds meer straten in Utrecht hebben een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Op dit moment geldt dit al voor ongeveer 70% van de straten in de stad. De afgelopen jaren zijn onder andere de Catharijnesingel, Burgemeester Reigerstraat, Kasaidreef en Orinocodreef aangepast van 50 naar 30 kilometer per uur. De komende jaren komen daar onder andere de Amsterdamsestraatweg, Donaudreef, Jutfaseweg en Maliebaan bij. Tot 2026 past de gemeente tientallen andere straten aan naar deze lagere snelheid. Een aantal wegen die als hoofdroutes dienen blijven nog wel 50 kilometer per uur, zoals de Einsteindreef, Beneluxlaan en Vleutensebaan.
Minder (dodelijke) ongelukken
Ieder verkeersslachtoffer is er een te veel. Een lagere snelheid draagt bij een verkeersveiligere stad. Ook is de kans op een ongeval kleiner omdat er meer tijd is om te reageren en sneller geremd kan worden. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur heeft een ongeval in tegenstelling tot bij 50 kilometer per uur minder ernstige gevolgen en nog zelden een dodelijk afloop.