Gepensioneerde bankmedewerker maakt Utrechters in kwetsbare posities wegwijs in de wereld van bankieren

Foto: firmbee via pixabay

Voor talrijke Utrechters in kwetsbare posities – zoals senioren, migranten, laaggeletterden en mensen met een fysieke of verstandelijke beperking – is het niet altijd eenvoudig om hun bankzaken te regelen. Nu de samenleving steeds verder digitaliseert, proberen zij hun weg te vinden in de wereld van online bankieren. Om hen te ondersteunen, is een pilot van start. Iedereen met vragen over bankieren kan elke woensdag terecht bij een speciaal inloopspreekuur in de Bibliotheek Overvecht. Joop Slotboom (65) – gepensioneerd bankmedewerker – staat dan als vrijwilliger klaar om mensen in kwetsbare posities op weg te helpen.

Hoe kan ik een kopie van mijn rekeningoverzicht aanvragen? Hoe kan ik een machtiging aanvragen en wat te doen als mijn partner overlijdt? Voor veel Nederlanders in kwetsbare posities is het lastig om hun bankzaken te regelen. De werkgroep Toegankelijkheid en Bereikbaarheid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) houdt zich al enige tijd met dit vraagstuk bezig. Uit de Bereikbaarheidsmonitor die de Nederlandsche Bank in opdracht van het MOB in 2021 liet uitvoeren, blijkt dat deze groep – die uit ruim drie miljoen mensen bestaat – problemen heeft met de veranderende wereld van het betalingsverkeer. “Door digitalisering hebben mensen in kwetsbare posities moeite om zelfstandig te bankieren. Het ontbreekt hen vaak aan digitale vaardigheden en ook beschikken zij niet altijd over een computer, tablet of smartphone. Ook zal er altijd een groep zijn die liever niet het internet opgaat en hun geldzaken het liefst op de traditionele manier regelt”, aldus Cees van Tiggelen, die namens ouderenorganisaties NVOG, KBO-PCOB en het NOOM in het MOB zit.
Digitaal bankieren biedt echter óók veel voordelen en maakt het mogelijk bankzaken op elk gewenst moment, gewoon vanuit huis, zelfstandig te regelen. Om deze doelgroep hierbij te ondersteunen, stelde het MOB daarom vorig jaar samen met onder meer de bibliotheken, ABN AMRO, ING en Rabobank een actieplan op. De pilot in Utrecht is hiervan onderdeel en bouwt voort op de Informatiepunten Digitale Overheid die twee jaar geleden op locaties in heel Nederland, waaronder de bibliotheken, zijn gestart. Burgers kunnen hier terecht voor het regelen van allerlei overheidszaken, zoals hulp bij belastingzaken en toeslagen. De vrijwilligers – gepensioneerde medewerkers van de grootbanken – fungeren als spin in het web. Zij verwijzen mensen naar het juiste kanaal en helpen de hulpvraag goed te formuleren. De vrijwilligers geven waar mogelijk zelf informatie, maar verwijzen bij complexe en inhoudelijke vragen altijd door naar financiële gecertificeerde deskundigen. Ze geven daarnaast neutrale informatie, onafhankelijk van de bank waarvan iemand klant is. Dat geldt ook voor Joop Slotboom (65), die in mei van dit jaar met pensioen ging. Hij gaat hij aan de slag in Bibliotheek Overvecht aan Gloriantdreef 1 in Utrecht. Hier is hij elke woensdag tussen 10 en 12 uur aanwezig om mensen op weg te helpen. “Ik wil de kennis die ik heb opgebouwd, graag delen. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat mensen zelfredzaam blijven als het gaat om hun dagelijkse bankzaken.”

Het inloopspreekuur vindt iedere woensdag plaats tussen 10:00 en 12:00 in de Bibliotheek Overvecht, gelegen aan de Gloriantdreef 1, 3562 KW te Utrecht.

Cookieinstellingen