Maliebaan krijgt een autovrije middenbaan

Foto: gemeente Utrecht

Utrechters kunnen vanaf vandaag reageren op het plan voor de herinrichting van de Maliebaan. In het zogeheten Integraal Programma van Eisen (IPvE) wordt de middenbaan een autovrije promenade voor wandelaars en fietsers en rijdt autoverkeer op de ventwegen. De kruising met de Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat wordt een voorrangskruising met voorrang voor deze doorgaande fietsroute. De verkeerslichten verdwijnen.

Eind 2019 stelde de gemeenteraad al de hoofdlijnen voor de herinrichting vast. Het IPvE is een uitwerking hiervan. In het IPvE staan alle eisen en criteria waar het nieuwe ontwerp aan moet voldoen. Na verwerking van de reacties, legt het college het IPvE na de zomer voor aan de gemeenteraad.
In het nieuwe ontwerp worden de ventwegen fysiek en visueel versmald en voorzien van groene entrees bij de doorsteken naar de middenbaan. Deze versmalling werkt snelheidsremmend. Op de kruising met de Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat krijgt de fietser prioriteit. Een uitgevoerde verkeerssimulatie laat zien dat de toekomstige verkeersstromen zonder verkeerslichten veilig kunnen worden afgewikkeld en dat de verkeersveiligheid verbetert. De wacht- en rijtijden nemen per saldo af. Er komen twee middeneilanden waar overstekend verkeer kan wachten. Deze bieden tevens ruimte voor nieuwe bomen. 
Reageren op het concept-Integraal Programma van Eisen kan via [email protected] Op www.utrecht.nl/maliebaan staat meer informatie en is het IPvE in te zien. Reageren kan van 15 juni t/m 15 augustus. Op woensdag 30 juni is er een digitale informatiebijeenkomst.

Lees ook:

Maliebaan wordt wandel- en fietspromenade

Malieblad groener met logischer route voor fietsers

Reacties

Cookieinstellingen