Utrecht ongunstige provincie voor elektrische autobezitter

Foto: Pixabay

Utrecht is, vergeleken met andere provincies, ongunstig voor automobilisten die elektrisch rijden. Utrechters die met hun auto aangewezen zijn op publieke laadpalen moeten relatief lang wachten op de plaatsing en hoeven bovendien niet te rekenen op een laadpaal dichtbij huis. Dit en meer blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall.

Begin 2019 was er voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt. Begin dit jaar was dit aantal toegenomen tot 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. Dit is mede het geval door de enorme groei in het aantal elektrische auto’s in 2019. Publieke laadpalen zijn bedoeld voor mensen die hun elektrische auto niet op hun privé terrein kunnen opladen, bijvoorbeeld wanneer zij geen garage of eigen oprit hebben.
Utrechtse automobilisten die een openbare laadpaal aanvragen, moeten rekening houden met gemiddeld 19,1 weken doorlooptijd. Landelijk is de periode tussen aanvraag en realisatie iets korter (18,4 weken). De doorlooptijd kan in andere regio’s in Nederland oplopen tot wel 9 maanden (Bergen N.H., Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren). De kortste doorlooptijd is 12 weken en is onder andere van kracht in de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand.
Utrechtse gemeenten streven ernaar dat men op een redelijke afstand van een laadpaal kan wonen en werken. De gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal in Utrecht is 270 meter. Dit is 3 procent meer dan landelijk gemiddeld, waar sprake is van een afstand van 262 meter. In de meeste Utrechtse gemeenten wordt een afstand van 300 meter aangehouden. Positieve uitzonderingen zijn Amersfoort en Woerden waar men probeert een paal binnen 200 meter van de woning te plaatsen.
Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge Nederland, ziet de afgelopen jaren de positieve invloeden van een goed zichtbaar, wijd verbreid laadnetwerk: “Kies je elektrisch, dan moet je kunnen laden. Maar zonder laadpalen in de buurt kiezen mensen minder snel voor een elektrische auto. Dat klinkt misschien als een kip-ei-verhaal, maar we zien dat het zo werkt, ook in positieve zin. Hoe meer laadpalen mensen zien, des te meer vertrouwen krijgen ze in elektrisch rijden en des te makkelijker wordt de overstap naar een elektrische auto. Dit zagen we de afgelopen jaren al bij mensen die vanwege een hybride auto een laadpaal aanvroegen. Deze mensen kozen bij hun volgende auto voor volledig elektrisch, omdát ze die zekerheid van een laadpaal in de buurt hadden.”

Cookieinstellingen