Utrecht kiest het ultieme Utregse woord

Foto: Afbeelding Utrechts Archief

Welk woord in het Stads-Utrechts is het ultieme Utrechtse woord? Komende zomer komen we erachter. Dan organiseert Rake zaak, een Utrechts bureau voor merkidentiteit & design, namelijk de verkiezing van Het ultieme Utregse woord.

Vanaf maandag 2 juli kan elke Utregter op www.utregsewoord.nl zijn of haar Utregse woord naar keuze indienen. Eind juli gaat de bus dicht en wordt de longlist van 25 woorden bekendgemaakt. Een week later volgt de shortlist. Een lijst van vijf woorden die het meest genoemd zijn. Op deze vijf meest genoemde Utregse woorden kan vanaf begin augustus door iedereen gestemd worden. Wat is het Ultieme Utregse woord? Jochie? Goazerd? Of toch iets als kermenaod? De uitslag wordt op 28 augustus bekendgemaakt.
De verkiezing wordt georganiseerd door Rake zaak om aandacht te vragen voor het verdwijnen van het Utregse dialect – en daarmee een deel van onze identiteit? Initiatiefnemer Rob Vermeulen van Rake zaak: “Ik ben echt gek op Utrecht, Utrechters en de taal die ze hier spreken, of beter gezegd: spraken. Het Utregs van vroeger hoor je bijna niet meer.”
Juist dat laatste vindt Vermeulen jammer. “Het Utregs is een belangrijk onderdeel van de Utregse identiteit. Het is een van de dingen die ons Utregs maakt. Het dialect is al zo goed als verdwenen, maar gelukkig nog niet helemaal. Utregters slikken nog steeds de ‘t’ in en noemen elkaar jochie, wijfie of ouchie. Laten we dat lekker zo houden, waor?
Wil jij ook jouw ultieme Utregse woord indienen? Dat kan via www.utregsewoord.nl, maar ook via social media. Surf naar www.facebook.com/utregsewoord en laat je woord achter in een reactie. Op Twitter kun je gebruik maken van de hashtag #mijnutregsewoord. Liever Instagram? Ook mogelijk. Ga naar www.instagram.com/utregsewoord.
De verkiezing van Het ultieme Utregse woord is een initiatief van Rake zaak, een Utrechts bureau voor merkidentiteit & design. Rake zaak is begin 2018 opgericht door Rinske Douna en Rob Vermeulen en bouwt en onderhoudt merken die raken. Rake zaak is er voor branding, concept, design, website en tekst.
Het initiatief wordt ondersteund door een aantal Utrechtse organisaties zoals de gemeente Utrecht en brouwerij De Leckere, maar ook door cultureel podium de Kargadoor, DUIC, het Straatnieuws, Vocking Worst, Utrecht Made, Wijk&co, De Buurtcamping en het Volksbuurtmuseum.

Cookieinstellingen